Viane-Moerbeke

Het station van Viane-Moerbeke anno 1910. Het stationsgebouw werd gebouwd volgens een ontwerp van 1895 en in de 20ste eeuw werd de eerste verdieping gesloopt. Het gebouw ligt aan de oude steenweg (kasseien !) tussen Geraardsbergen en Edingen. In de verte is nog een overwegwachtershuisje te zien. Verzameling Steven De Schuiteneer

Een zichtkaart van het station Viane-Moerbeke uit de jaren veertig van de vorige eeuw. Een vergelijkend type stationsgebouw uit dezelfde periode is dat van Okegem (lijn 90) en later werd ook het nieuwe stationsgebouw van Idegem in dezelfde stijl gebouwd als vervanging van het oude station van de "Dendre et Waes". Verzameling Steven De Schuiteneer

Een sfeervolle postkaart uit de periode 1945 - 1955 van het station van Viane Moerbeke. Bemerk de mooie afsluiting en de overwegwachterswoning. De overwegwachter was hier nodig om overweg 46 aan de steenweg van Geraardsbergen naar Edingen te beveiligen ! Verzameling S. De Schuiteneer

Viane-Moerbeke kreeg na de opening van de spoorlijn Braine-le-Comte - Gent (1867) in 1872 een voorlopig stationsgebouw . De naamgeving van het station wisselde tussen 1883 en 1895 van Viane-Moerbeke in Viane. Het station ligt op grondgebied Moerbeke, maar de toenmalige burgemeester van Viane - baron Alfred de Blondel de Beauregard - liet duidelijk zijn invloed gelden. In 1895 werd aan de overzijde (perron richting Geraardsbergen) het nieuw stationsgebouw in gebruik genomen zodat dit gebouw een grote wachtruimte werd voor de reizigers richting Edingen/Enghien. In 2017 werd het afgebroken. Foto ter beschikking gesteld door het Agentschap Onroerend Erfgoed (opname uit 1976).

Dit gebouw was één van die weinig bewaarde voorlopige stationsgebouwen in België. In 2017 werd het gesloopt. Op 5 augustus 2003 kan de reiziger met bestemming Edingen/Enghien, Halle of Brussel hier nog schuilen, maar een veranderende tijdgeest zorgde net als overal ook hier voor vandalisme en graffiti zodat het de laatste jaren (tot de sloop in 2017) volledig werd afgesloten. Foto Steven De Schuiteneer

Blik op het loket van Viane-Moerbeke anno 1995. Wie neemt nu een foto van het interieur van een station ? Gelukkig deed Kristof Avonds dat, want dit soort van loketten in kleine stations verdwijnt stelselmatig. Automaten en online ticket-verkoop staan synoniem voor de 21ste eeuw. Spijtig voor de reiziger, want een automaat print alleen maar een ticket, voor andere info moet je het zelf maar uitzoeken. Foto Kristof Avonds

Het zit er bijna op voor loketbediende Marc aan het loket van Viane-Moerbeke. Vanaf 28 juni 2013 neemt een nieuwe NMBS-automaat de klantvriendelijkheid, de wachtzaal, het toilet en de sociale controle over... 27 juni 2013. In 2017 kwam dit stationsgebouw te koop. Foto De Schuiteneer.

Neen, u hebt niet teveel gedronken en de fotograaf heeft geen fotobewerkingsprogramma gebruikt. Op het perron van het station Viane-Moerbeke werd in oktober 2011 een tijdelijke overweg categorie 3 gecreëerd tijdens het vernieuwen van de spoorwegovergang Edingseweg aan het station. De installatie werd gekoppeld aan de bestaande infrastructuur tien meter verderop. Eén installatie was afkomstig van de afgeschafte overweg 57 te Lichtervelde (lijn 66/73). De foto werd genomen vanonder het afdak van het fietsenrek. 23/10/11. Foto S De Schuiteneer

Gemoderniseerd stel 749 nadert op een koude zondagochtend het station van Viane-Moerbeke richting Edingen. In het weekeinde verzekert één stelletje de twee-uurlijkse treindienst vanuit Geraardsbergen naar Lessines-Ath en Edingen. 12/03/06 Foto Steven De Schuiteneer

Stel 841 verzekert een IR trein Antwerpen-Geraardsbergen en zal zo dadelijk stoppen te Viane-Moerbeke. 20 mei 1998. Foto Ben Lanoot

Op lijn 123 rijdt iedere werkdag een P-trein van/naar Brussel en FGRA bestaande uit M5 rijtuigen en gesleept door een elektrische loc reeks 21/27. Op 29 juli 1997 verlaat de 2121 Viane-Moerbeke richting Buizemonttunnel. Foto Ben Lanoot

Tijden veranderen... Hier ziet u nog dezelfde P-trein, maar 9 jaar geleden. De M2-rijtuigen zijn verdwenen en maakten plaats voor gemoderniseerde M4-rijtuigen. P-trein 8572 werd gekiekt tussen de twee Moerbeekse overwegen van categorie 3 (bel, knipperlichten, geen slagbomen). 18 april 2006. Foto Steven De Schuiteneer / Een geluidsopname van deze 2 overwegen categorie 3 is opgenomen in MP3-formaat op woensdag 21 november 2007. Opname Steven De Schuiteneer

Een P-trein Brussel-Geraardsbergen (A. 17u22) bestaande uit M2 rijtuigen en gesleept door de 2154. Viane-Moerbeke, 04-07-1997. De M2 rijtuigen werden uit het reizigersvervoer gehaald op 12 december 2004. Foto Ben Lanoot

In het weekeinde van 12 en 13 november 2011 organiseerde de Britse vereniging Mercia Charters een rondrit door België. Hier trein 18059 Geraardsbergen - Edingen - Halle - Brussel-Zuid gesleept door loc 1205 inclusief 4 K1-rijtuigen eerste klasse met achteraan dieselloc 7737. Een loc van de reeks 12 op lijn 123 is een zeldzaam gegeven te noemen. De locs van de reeks 12 (12 ex.) werden gebouwd in 1986 en konden op het Franse spoorwegnet bollen. Foto De Schuiteneer

Loc 6328 sleept op 22 mei 2009 de Weedfree onkruidverdelgingstrein tussen Geraardsbergen en Edingen. Deze halte is nog van het oude type : lage perrons, oude lantaarnpalen, schuilhuisjes van het type Isobelec en oude stationsnaamborden. Sinds mei 2009 is er aan het station een pak meer parkeergelegenheid door de aanleg van een extra parking (links zichtbaar) op de oude goederenkoer. Foto Steven De Schuiteneer

7796 en 7791 met 12 tremelwagens vanuit Lessines naar Ruisbroek via Zottegem, Denderleeuw en Geraardsbergen. Lijn 123 (lengte 16,1 km tussen Geraardsbergen en Edingen) wordt zelden gebruikt voor infratreinen. 30 maart 2018. Foto S. De Schuiteneer