Overboelare

De eenvoudige halte van Overboelare overleefde in tegenstelling tot de halte van La Cavée (tussen Papignies en Rebaix) wel de grote sluitingsgolf van het IC/IR plan in 1984, maar op 29 mei 1988 (de tweede grote sluitingsgolf) viel definitief het doek over deze halte (die opende op 03/01/1900). Vic Van Cutsem fotografeerde de halte op 27 januari 1990. Foto Vic Van Cutsem

Elektrisch motorstel 612 (modernisering op 23-04-2001; zie FDD) rept zich naar Acren & Lessines en passeert hierbij de vroegere halte Overboelare, laatste stopplaats op Vlaams grondgebied richting Ath. Deze halte werd in 1988 opgeheven wegens te weinig reizigers. 01 april 2000. Foto Ben Lanoot

Gemotoriseerd stuurrijtuig (BMx) 76025 op kop van een samenstelling met twee treinen samengesteld uit M7-rijtuigen. Het stuurrijtuig BDx 75011 hangt achteraan, gevolgd door BMx 76072 (en achteraan 75045). Overbrenging van rollend materieel vanuit Melle TW naar Ath voor inzet in de reeks 32 Tournai - Sint-Niklaas i.p.v. Breaks vanaf 12/06/23. Een zeldzaam zicht op L90. Overboelare. 11/06/23. L90.

1334 met 15 Zans-wagens tussen Aalst-Oost en Neslé (Somme) in Frankrijk. De trein rijdt net FGRA buiten op weg naar Acren & Lessines. L90. 18/03/22. Foto S. De Schuiteneer.

Een niet-alledaags zicht te Overboelare (tussen Lessines en Geraardsbergen). Loc 1876 brengt na testen op L94 het M7-rijtuig 72072 over van Ath naar Brugge Bundels. 03/02/23.

Anno 2006 worden Belgische goederentreinen grotendeels gesleept door locomotieven van de reeksen 13, 20, 23, 26, of een dieselloc reeks 55, 77. De reeks 22 daarentegen is, uit technisch standpunt, eerder geschikt voor inzet in reizigersverkeer. Uitzonderingen op deze regel bestaan, ook op L90, zoals op 31-12-2002 toen de 2237 ingezet werd voor een lege kolentrein tussen Creutzwald en Antwerpen-Zandvliet. De 2237 verliet het spoorse toneel op 14 december 2003. Foto Ben Lanoot

Loc 186 255-6 van Railpool (geleased door Lineas) met de nieuwe kleurstelling van Lineas op een zeer zonnige vrijdagmiddag 2 juni 2017 ter hoogte van OW98 te Overboelare (lege glucosetrein Aalst Oost - Nesle Somme). Foto S. De Schuiteneer

Lineas 186 497-4 (bouwjaar 2018) en Akiem 186 385-1 (bouwjaar 2018) slepen op 17 april 2022 wagens met staalblokken (van het Russische Novolipetsk Steel) vanuit Gent-Zeehaven naar La Louvière Gare Industrielle. Een treinschakeling op deze verbinding is uitzonderlijk. L90. Foto S. De Schuiteneer

SNCF Fret diesellocs 467453 en 467494 sporen op 10 augustus 2011 met een lege graantrein tussen Sas-van-Gent en Tergnier (F). Over enkele ogenblikken passeert het knappe dieselduo de grens tussen Vlaanderen en Wallonië. Foto Steven De Schuiteneer