Ollignies

Het eerste station van Ollignies (nu een deelgemeente van Lessines) werd gebouwd in 1880 en behoort tot de categorie van het stationstype 1873 (tweede variant). In 1888 is Ollignies een station van 5de categorie (Groep Tournai). In 1908 heeft het de status van halte, afhangend van Lessines-Carrières. Op de zeldzame postkaart een trein vanuit Lessines richting Bassily. Verzameling Steven De Schuiteneer

Zicht op het eerste station van Ollignies (in het Nederlands Woelingen). Op 7 juli 1880 werd het station in gebruik genomen. Het spoorboekje van 1914 vermeldt lijn 87 Tournai - Braine-le-Comte. Het station was in die tijd open tussen 9 en 12 uur en tussen 14 en 19 uur. De kaart dateert vermoedelijk uit de periode 1910. Verzameling Steven De Schuiteneer

Nog een sfeervol beeld vanaf de straatkant van het eerste station van Ollignies. Bemerk het hoge houten hekwerk. De postkaart is zeldzaam en dateert uit de periode 1900 - 1905. Verzameling Steven De Schuiteneer

Het station van Ollignies met overwegwachtershuisje (kaart verstuurd in 1914). De woning aan OW6 (kp 5.390) is nog steeds bewoond. De dienstregeling van 1 juli tot 30 september 1914 vermeldt 6 treinen tussen Edingen en Tournai (met halte te Ollignies). Verzameling Steven De Schuiteneer

De meeste stationsfoto's van Ollignies zijn zonder reizigers of stationspersoneel, je zou haast denken dat dit een spookstation is, maar uitgeverij Préaux maakte begin jaren 30 van de vorige eeuw gelukkig een geanimeerde versie van het toch wel originele stationsgebouw. Verzameling Steven De Schuiteneer.

Het ontwerp van het tweede station (zie foto) van Ollignies (Woelingen in het Nederlands) werd opgesteld tussen 1921 en 1925. Het station sluit aan bij de reeks van Wederopbouwstations waarvan sommige een afwijkend ontwerp hadden zoals dat van Ollignies dat werd opgetrokken in Villégiaturestijl of Cottagestijl. Verzameling Steven De Schuiteneer

De voorzijde van het station van Ollignies in betere tijden. Op 16 juni 1960 interpelleerde volksvertegenwoordiger Marcel Collart nog minister van Verkeerswezen Segers over zijn beslissing om onverwijld over te gaan tot de afschaffing van het reizigersverkeer op spoorlijnen 87 en 81, maar het pleit was beslecht. Het baanvak Lessines - Bassily (8,5 km) werd opgeofferd ten voordele van de betere uitbouw van de lijn Tournai - Ath - Brussel. Verzameling Steven De Schuiteneer

Zeldzame postkaart, vermoedelijk eind jaren 50 van een motorwagen Brossel type 551 (kleine Brossel) die aankomt te Ollignies. Dit type kwam in dienst als reactie op de toenemende concurrentie van autobussen. Hij behaalde een maximale snelheid van 58 km/u. De laatste exemplaren van deze reeks werden in 1965 buiten dienst gesteld. Verzameling Steven De Schuiteneer

Dankzij de grondige bermwerkzaamheden kon de 7325 (stelplaats Charleroi-Sud) op prachtige wijze vereeuwigd worden op een 100 tal meter van zijn eindbestemming nl. betonfrabriek Dow-Dupuis. 11 augustus 2004. Foto Steven De Schuiteneer

Na het afkoppelen van de lege platte wagens, maakt loc 7325 zich klaar voor een nieuwe lading dwarsliggers. In de verte de gebouwen van de betonfabriek, het oude perron én het fantastisch station van Ollignies waar spijtig genoeg al veel te lang (sinds augustus 1960) geen reizigers meer opstappen . Foto Steven De Schuiteneer

Betonfabriek Dupuis heeft een uitgestrekt terrein -met 2 sporen van rond 300m en twee wissels- die interne rangeringen toelaat. De foto toont het oude spoor van de L87 dat achter de wissel (aan de bomen) een 100m verder dood loopt. Te midden van de dwarsliggers rijdt loc 7376 richting oud stationsgebouw van Ollignies. Links op de foto ontwaren we het ontdubbelde spoor. Met dank voor de medewerking van het sympathieke personeel van Dupuis. Juni 2009. Foto Ben Lanoot

Betonfabriek Dupuis te Ollignies.

Met behulp van deze aftandse wissel is het mogelijk om rangeringen uit te voeren, kant Bassilly. Foto Pieter De Saegher

In de nadagen van de reeks 73 van B-cargo sleept rangeerloc 7384 dertien beladen wagons met dwarsliggers richting Lessines-Carrières. Het prachtige lentedecor en de ingraving van het spoor zetten de charme van de oude L87 extra in de verf. April 2009. Foto Ben Lanoot

Locs blijven zelden voor de rest van hun loopbaan op hetzelfde depot bij aanleveren, vooral wanneer er nieuwe reeksen instromen. Zo domineerde de reeks 73 het Vlaamse landschap tot bij levering van de reeks 77 aan de depots van FNDM (heden A'pen Noord) en FKR. Nu domineren ze op hun beurt de Henegouwse spoorlijnen.

Loc 7386, °28.03.1977, muteerde op 04.09.2005 van Antwerpen naar depot Charleroi Sud (www.belrail.be). Onder het locnumer, op de kast geschilderd, staat nog steeds de code van de vroegere eigenaar: FNDM (= Antwerpen Dam) ! 25 april 2008. Foto Ben Lanoot

Op 3 december 2013 zien we een machine van Infrabel in het kader van de vernieuwing van de lijn voor het vrijmaken van het spoor en gelijk verdelen van ballast. Foto Ben Lanoot.

Dieselloc 6260 (Infrabel, toegewezen aan de werkplaats Merelbeke) sleept een lading dwarsliggers vanuit Dupuis te Ollignies (L87) richting L90. Niet B-Logistics maar Infrabel zelf zorgt voor het transport van de betonnen dwarsliggers. 30 april 2014. Foto J.-P. Lefebvre.

Loc 6316 komt tot net voor overweg 6BIS tot stilstand na het aanhaken van lege platte wagens uit de overslagplaats van Infrabel ter hoogte van Lessines-Carrières. Na het omleggen van de wissel wordt het konvooi opgeduwd richting Y Houraing (L90/L87). 22/10/16. Foto Ben Lanoot

Loc 6331 met ballastwagens in opdrukbeweging ter hoogte van OW6bis (kp 5750) richting OW6 (kp 5390). Net na OW6 ligt het betonbedrijf Dupuis. De lengte van L87 bedraagt vanaf de Y Houraing (kp8206) tot aan Dupuis 2816 meter. In november en december 2013 werd deze lijn voorzien van nieuwe dwarsliggers en ballast. 11/12/13. Foto Jean-Pierre Lefebvre

Het eindpunt van de huidige lijn 87 is betonfabriek DOW-Dupuis die o.a. dwarsliggers levert aan Infrabel. Op het fabrieksterrein werd het oorspronkelijk enkelvoudig tracé ontdubbeld om interne rangeringen mogelijk te maken. Loc 9134 staat te midden van de dwarsliggers met een beladen sleep te wachten op het vertreksein richting Lessines. Foto Ben Lanoot

Na de reeks 91 en 73 is nu de reeks 77 aan zet om (sporadisch) naar Ollignies te sporen voor het ophalen van betonnen dwarsliggers. 22-04-11. Foto Ben Lanoot

Bij aankomst te Etn. Dupuis wordt de loc en de lege set wagons gekoppeld aan de beladen set wagons. Deze sandwichcombinatie (zie foto) wordt vervolgens opgedrukt richting cul-de-sac van het oude hoofdspoor van de L87 richting Bassilly. Na afkoppelen van de set lege wagons op spoor 2 kan men vervolgens met de beladen set wagons over het vrije spoor 1 terug naar Houraing sporen. Foto Ben Lanoot

Loc 7831 sleept een reeks platte wagens vol dwarsliggers richting Lessines. Hier de passage net voor de overweg aan de Basse Cour / Mouplière op de grens van Ollignies en Bois-de-Lessines ! 28 oktober 2015. Foto Ben Lanoot.

In contrast tot de hoofdlijnen, ademen de secundaire oude reizigerslijnen nog de échte spoorwegsfeer van vervlogen tijden uit. De tijd bleef hier een beetje stil staan. Zo ook op de oude L87, Lessines-Basilly, waar de imposante 5535 met een speciale trein voor Mercia Charters te midden van het onkruid en betonnen dwarsliggers wat verweesd staat te draaien. 17-07-10. Foto Ben Lanoot

Sinds 3 september 2018 ligt het definitieve eindpunt van L87 te Ollignies (KP4500) niet meer op de terreinen van (het failliete) Dupuis, maar net voor PN6 (BK5500) al is dat niet helemaal correct want PN6 ligt aan BK5390. 14/12/18. Foto S. De Schuiteneer

Zoektocht naar de verdwenen lijn 87

Zicht op het oude spoor van de L87, gelegen tussen de installaties van Dupuis (Ollignies) en de verderop verdwenen halte van Bois-de-Lessines (richting Edingen). Dit stukje spoor wordt gebruikt als rangeerspoor om beladen treinen met dwarsliggers uit te wijken. Bemerk de vervallen, onregelmatige loop van het spoor alsook de aanwezigheid van oude telegraafpalen ! Foto Pieter De Saegher

Het eindpunt van de oude L87. De natuur heeft het spoor ingepalmd. Vroeger reden de motorwagens door naar Bois-de-Lessines, Bassilly en Edingen. Foto Pieter De Saegher.

Op 22 augustus 1960 sloot het baanvak tussen Bassily en Rigaudrye voor reizigersverkeer. Vic Van Cutsem nam in maart 1979 deze foto in het Bois Bara (Ollignies). We bevinden ons 600 meter van het eindpunt van vorige foto met zicht richting Bassily. De bedding (met wat steenslag) inclusief telegraafpaal is nog duidelijk zichtbaar.

Vergelijk met de foto van Vic : het brugdek en de bedding zijn 34 jaar later vergroeid met de natuur. We kijken op 1 december 2013 richting station van Ollignies (op 1500 meter afstand). Foto Steven De Schuiteneer

Doorheen het Bois Bara liep de oude spoorweg over een verhoogde bedding. Middenin het bos is er nog één brug met onderdoorgang (onderdeel van een GR-pad) waar het talud ook het hoogst in omvang is. Foto Steven De Schuiteneer (1 december 2013)

Het oude tracé van L87 wordt ter hoogte van Hellebecq doorkruist door de E429, maar op nog geen 200 meter afstand, staat gelukkig deze oude overwegwachterswoning te glinsteren in het lage zonlicht. We bevinden ons aan de zoom van het Bois Bara. 1 december 2013. Foto Steven De Schuiteneer