Edingen / Enghien

Het station te Edingen (1866) ontstond door de oprichting van de Chemin de fer de Bruxelles à Lille et Calais. Het station van Marchienne-au-Pont werd als een spiegelbeeld van dit station opgericht. Het bord links vooraan maakt reclame voor de sneltrein naar Londen via Oostende en Dover (3 uur) Verzameling Yvan Decoster

Het station van Edingen in het begin van de 20ste eeuw. Het station van weleer was naast een ontvangstgebouw voor reizigers vaak ook het punt waar een telegraafkantoor was gevestigd (getuige de isolatoren aan de rechterzijde van het gebouw). In de linkervleugel van het stationsgebouw bevond zich tot in juni 2013 een winkel van modeltreinen. Verzameling Steven De Schuiteneer.

Een prachtige postkaart uit de periode 1910. Zowat een eeuw later werd het station gerestaureerd. Ondertussen is de goederenloods ook al lang verdwenen en werd de toiletruimte afgebroken. In 1888 was Edingen een station 3de klasse (Groep Tournai), in 1905 een station 2de klasse, in 1922 hing het af van de groep Brussel-Zuid. Verzameling Steven De Schuiteneer

Een (machinaal) ingekleurde postkaart van het station van Edingen (uitrit Halle) rond 1910. Weing herinnert nu nog aan dit beeld. Links de voormalige hangars van ABR (Ateliers Belges Réunis) toentertijd ook bekend als La Société Métallurigique d'Enghien St.-Eloi waar nu in deels vernieuwde gebouwen aan de Werkplaatsenstraat de Belgische zetel van Colas Rail gevestigd is. Verzameling S. De Schuiteneer

Waar spoorwegen en Buurtspoorwegen samenkomen... op de voorgrond een wagon van de stoomtram Edingen - Leerbeek. Deze tramlijn werd geopend in 1888 en hield het uit tot rond de jaren 60.Verzameling Yvan Decoster

Edingen/Enghien op een rustige zondag 14 mei 2017. De voorste bundelsporen werden uitgebroken (spoor 8 in 2013, spoor 7 later) om plaats te maken voor parking. Spoor 6 is nu doodspoor kant Geraardsbergen. Foto S. De Schuiteneer

Zicht op de spoorinstallaties van FNG richting Ath en Herne. Links van het sein kan men de sporen 1 en 2 ontwaren vanwaar destijds de treinen naar Bassily -(Lessines) vertrokken via de oude lijn 87. mei 2002. Foto Ben Lanoot

Zicht op het station FNG richting Ath-Herne terwijl een stam M4 rijtuigen (met stuurstand) vertrekkensklaar staat richting Brussel. Op de achtergrond een aantal wagons van een plaatselijke firma voor spoorwerken. 06-12-1997. Foto Ben Lanoot

Treinstel 263 verzekert een omnibusdienst (stoptrein) tussen FGRA en FNG op zaterdag 06 december 1997. Rechts een rangerloc reeks 91 op rust. Anno 2008 worden nog steeds tweeledige stellen van alle bouwreeksen ingezet op deze verbinding tijdens het weekeinde. Foto Ben Lanoot

Motorstel 480 komt aan te Edingen met IC 1912 Tournai - Brussels Airport-Zaventem. Het wat oubollige uitziende station krijgt een bijkomende moderniseringskuur met de renovatie van de sporen. 10-08-18. Foto Ben Lanoot

Op lijn 123 worden tevens voorstadstreinstellen reeks 09 (AM 86) ingezet met bestemming Halle-Vilvoorde-Mechelen via lijn 26 tijdens de spitsuren. Van deze reeks werden er in totaal 52 geleverd aan de NMBS vanaf 1987. Dankzij hun polyester kast zijn ze lichter dan de klassieke tweetjes waardoor ze zich sneller uit de voeten kunnen maken. Ze kregen dan ook de naam "Sprinter" mee van de NMBS. In de volksmond spreekt men echter van "Duikbrillen" wegens hun nogal rare bestuurderscabine... FNG, 23-02-2004. Foto Ben Lanoot

Loc 2109 verzekert IC1935 Schaarbeek - Moeskroen op deze sneeuwrijke 20ste januari 2013. Er ligt in de regio Geraardsbergen - Edingen 14 tot 18 cm sneeuw. Het treinverkeer verloopt ondanks de ijzige condities zo goed als stipt. Foto Steven De Schuiteneer.

Een dagelijks beeld te FNG : een trek-duw formatie M4 rijtuigen + loc reeks 21/27 voor een IC Doornik-Schaarbeek richting Brussel vertrekkende van spoor 4. Loc 2119 zal zo dadelijk het treinstel in gang duwen. Juni 2002. Foto Ben Lanoot

Op 23 februari 2004 houdt tijdens een hevige sneeuwbui P-trein 8511 halt te Edingen met tractie geleverd door loc 2216. De locs van de reeksen 22 en 25 werden eind maart 2009 buiten bedrijf gesteld. Foto Ben Lanoot

Op 06 december 1997 werd de IC Schaarbeek-Tournai verzekerd met nog niet-gemoderniseerde M4 rijtuigen met loc 2711 op kop. Op de achtergrond het stationsgebouw dat er maar verloederd bijligt.Foto Ben Lanoot

Een historisch plaatje van een Eurostar treinstel dat richting Engeland spoort via Ath. Tot de indienststelling van de HSL 1 was dit dagelijkse kost. 06-12-1997. Foto Ben Lanoot

NMBS 4605, trein TA 7710 Halle - Ath, gereed voor vertrek, en NMBS 4601,trein TA 6160 (Braine-le-Comte - Geraardsbergen), gereed voor vertrek te Edingen (stationsgebouw). 21/07/1978. Met dank aan Marius Broos

Voor de lokale bedieningen beschikte menig station over een locotractor reeks 91. Deze kleine krachtpatsers werden in 60 stuks gebouwd begin jaren 1960. De 9126, zoals getoond op de foto, behoorde tot een subreeks van 13 machines met een verlengd platform. Alhoewel uitgerangeerd door de NMBS, zijn gelijkaardige locs nog terug te vinden in de privé-sector (zie FLN CUP). FNG, 06 december 1997. Foto Ben Lanoot

Zicht op de bundel van Edingen-Enghien met op het buitenste spoor de verschrikkelijk afgesleten dieselloc 6328 in een wel dominant geel jasje...Eigenaar van de loc is Infrabel van de stelplaats Charleroi Sud Quai. 14-05-09. Foto Ben Lanoot