Schendelbeke

Een zeer zeldzame kaart van het Schendelbeekse station in volle glorie anno 1900 : bemerk het oude sein en de laadmal uiterst rechts. Bovendien loopt de overweg op deze postkaart schuin zodat vermoedelijk de hoofdweg richting Schendelbekeplein liep (achter de kerk) in plaats van de huidige rechte overweg naar de Kerkborre (met dank aan Filip voor info). Scan Steven De Schuiteneer

Een kaartje uit de tijd toen er op een zichtkaart nog maar 60 cent port moest : het station (type Belgische staat) werd gebouwd volgens het ontwerp van de architect Robert (plan 1887). De wachtzaal werd echter in de jaren 80 of 90 van vorige eeuw spijtig genoeg afgebroken. Deze kaart werd in 1922 verstuurd. Foto Steven De Schuiteneer

Zeldzame postkaart van het stationsgebouw van Schendelbeke. Bemerk de drie wagonnetjes op de goederenkoer. De postkaart dateert uit de jaren 30 van de vorige eeuw. De druktechniek in sepia geeft het geheel een idyllisch karakter. Verzameling Steven De Schuiteneer.

Een station is meer dan alleen een trein die aankomt en terug vertrekt. Zowat een halve eeuw konden de reizigers uit Schendelbeke en buurgemeenten schuilen in deze ouderwetse abri van het type 1 (zo genoemd omdat er één deuropening was). De abri heeft plaats geruimd voor een ander type schuilhuisje. 9 november 2003. Foto Steven De Schuiteneer

Na een sneeuwrijke nacht met 12 cm sneeuw, komt klassiek stel 217 (bouwjaar 1963) aan in Schendelbeke (26 november 2005). Het stel verzekerde die zaterdag samen met gemoderniseerd stel 622 het treinverkeer Geraardsbergen - Aalst. Foto Steven De Schuiteneer

Op 15 januari 2005 snort treinstel 266 FLS-FGRA naar zijn eindstation. Dit stel, geleverd in 1966 aan de NMBS, werd in december 2006 uit exploitatie gehaald. Sinds 02-2000 werd het ingezet vanuit de stelplaats Charleroi-Sud. Foto Steven De Schuiteneer

Een graffiti-vrij plaatje van de 596 (bouwjaar 1970) die tijdens het weekend van 11 en 12 februari 2006 samen met stel 631 de treindienst op lijn 90 verzekerde. Dit is één van de 6 stellen die vroeger eigendom was van Sabena. Deze treinstellen tellen 32 plaatsen in eerste klasse en slechts 86 plaatsen in tweede klasse. De oude elektriciteitsmast maakt het nostalgisch plaatje compleet. Foto Steven De Schuiteneer

Stel 725 zal zo dadelijk halteren te Schendelbeke als stoptrein FLS-FGRA op 06 december 2002. Anno 2005 zijn de meeste treinstellen ontdaan van hun blauwe lijn op de kast gezien het algemeen rookverbod geldig op Belgische treinen. Foto Ben Lanoot

ICT 6704 Charleroi-Sud - Blankenberge (1818 met 8 M6-rijtuigen afkomstig van IC 2041 Antwerpen Noorderdokken - Charleroi-Sud) met een omgeleide reisweg en dat uitzonderlijk via L90. De reeks 18 en M6-rijtuigen zijn op L90 zo zeldzaam als een witte raaf. Afstandspunt 43200. 21/08/21. Foto S. De Schuiteneer

Met een weelderige plantengroei op de voorgrond passeert loc 2505 met P-trein 7953 FGSP-FGRA te Schendelbeke op 10 augustus 2004. Loc 2505 werd net als de andere overblijvende locomotieven van reeks 25 (2503, 2507, 2510 en 2514) op 30/03/09 buiten bedrijf gesteld. Foto Ben Lanoot

Op 30 juli 2004 sleept loc 2507 een piekuurtrein van Gent-Sint-Pieters over Denderleeuw naar Geraardsbergen. Het bijzondere aan deze trein is dat hij werd verzekerd met 5 Franse K4-rijtuigen en 1 gemoderniseerd M4-rijtuig. De K4-rijtuigen (oorspronkelijk USI-rijtuigen) werden van de SNCF gekocht om tijdens de spits ingezet te worden. Bij de minste warmte liep de temperatuur fors op. Ze verdwenen in 2004 van het treintoneel. Foto Steven De Schuiteneer

Loc 2510 met zijn sleep K4 rijtuigen voor de P-trein FGRA-FGSP via FDD in de bocht van het station FED in de vroege ochtend van 23 juni 2003. De stam K4-rijtuigen van deze P-trein bleef tot maart 2007 in Denderleeuw in de bundel staan waarna de rijtuigen samen met K4-rijtuigen uit Aalst richting Trier verdwenen om daar gesloopt te worden. Foto Ben Lanoot

Tijdens de bouw van de M4 rijtuigen werden tevens een aantal stuurstandrijtuigen geleverd om trek-duwtreinstellen te kunnen vormen met slechts 1 loc. Dit voorkomt het tijdrovende locwisselen in kopstations zoals (vroeger althans) Antwerpen Centraal. Begin mei 2003 nadert P-7023 Geraardsbergen-Ottignies station FED. Foto Ben Lanoot

In 1997 staan diesellocs nog in voor het slepen van een P-trein naar Denderleeuw (en 's avonds terug) ondanks de aanwezigheid van bovenleiding. In het jaar 2005 kwam de dieseltractie tijdelijk terug op L90 (met MW 41) met eveneens een P-trein tussen Gent en G'bergen. Foto Ben Lanoot.

Loc 1210 sleept op 31 augustus 2011 een keteltrein tussen Gent-Zeehaven en Saint-Ghislain en passeert door de stopplaats Schendelbeke waar het perron richting Ninove pas vernieuwd en verhoogd werd. Groot contrast met het lage perron richting Geraardsbergen aan de overkant. Foto J.-P. Lefebvre

Een dubbeltractie van de 1311 en 1347 met de E47711 richting FGRA onder een dreigende hemel op 07 februari 2004. Foto Ben Lanoot

Loc 2023 Zeebrugge - Ronet-Formation (in de regio Namur) gefotografeerd niet ver van het station Schendelbeke met een wel zeer korte sleep containers van het bedrijf Huktra, gespecialiseerd in intermodaal transport van tankcontainers. Huktra vervoert chemische producten en producten voor de voedingsindustrie. 27 juni 2009. Foto Steven De Schuiteneer

Ook locs van de reeks 21/27 kan men vinden voor goederentreinen doch een rariteit, zoals de 2126 voor een trein beladen met stalen platen. 02 november 2002. Foto Ben Lanoot

De 2329 straalt in de zon met een goederentrein richting FGRA op 15 maart 2003. Foto Ben Lanoot

Diverse reeksen elektrische locs slepen de kalktrein naar Aisemont zoals dit gebeurde op 15 november 2003 met de 2503 als krachtvoertuig. Foto Ben Lanoot

E-loc 2558 met een gemengde goederentrein raast door de velden van Schendelbeke richting FGRA en Mons op 02 november 2002. De rode wagon is eigendom van Railion. Foto Ben Lanoot

De suikertreinen Brugelette -Ath-Antwerpen werden over de jaren heen gesleept door diverse reeksen diesel en elektrische locs. Uitzonderlijk werd een loc reeks 26 ingezet in de plaats van een reeks 23. Deze locs zijn vooral terug te vinden in de goederendienst. Foto Ben Lanoot

Een niet zoveel voorkomend beeld : een loc van het type 27 sleept een reek goederenwagens vanuit Denderleeuw richting Wallonië. Het bord "SCH" wordt het merkbord van een stopplaats of station genoemd. Dit bord vind je ook in Schulen en Schellebelle ! Foto Steven De Schuiteneer

Op een zonnige winterdag sleept loc 2832 (Traxx die op 25/02/09 in dienst kwam) trein 39741 vanuit Gent-Zeehaven naar Clabecq (lading brammen). Deze Traxx stond in 2009 en 2010 nog in voor het slepen van de Beneluxtrein tussen Brussel-Zuid en Amsterdam Centraal Station.13 februari 2013. Foto Jean-Pierre Lefebvre.

De diesellocs van de reeksen 52, 53 en 54 (°1955) waren tot ongeveer 2002 dominant op de lijn Athus-Meuse (Dinant-Bertrix-Virton-Athus). Met de elektrificatie van deze lijn verloren ze hun inzet en werden ze afgestoten voor TUC rail (een NMBS filiaal belast met de HSL aanleg ). Anno 2005 zijn deze onvermoeibare locs nog steeds te zien te FLN (Lessen) ondanks de bejaarde leeftijd. Wegens werken werd een ballasttrein FLN-FNND, gesleept door de 5318 en 5215, uitzonderlijk omgeleid via de lijn 90. Schendelbeke, 15 mei 2003. Foto Ben Lanoot

Een treinschakeling van de 7776 en zusterloc voor een suikertrein Ath-Antwerpen Wilmarsdonk op 12 november 2004. Een tweede beladen suikertrein reed 's avonds. Loc 7776 behoort tot de reeks 7771-7790 (en 7866-7870) die exclusief gebruikt worden voor diensten naar Nederland en Duitsland dankzij de inbouw van de veiligheidssystemen ATB (NL) en PZB90 (D). Foto Ben Lanoot

Twee maal per jaar wordt het spoor bespoten met een herbicide tegen het onkruid. Hiervoor wordt een treinstel afgehuurd van een Britse firma. Diesellocs nemen de tractie voor zich zoals hier de 6244 en 6256 die aan een gemiddelde snelheid van 60km/u richting FGRA stuiven. 06 oktober 2002. Foto Ben Lanoot

De herdenkingsrit "40 jaar afschaffing stoomtractie" op zaterdag 16 december 2006 werd de hele dag geplaagd door donker en druilerig weer. De trein vertrok in Ath en reed via Lessines en Geraardsbergen naar Denderleeuw, waar in tegenstelling tot 40 jaar geleden nog verder werd gespoord naar Aalst en Burst om via Zottegem en Geraardsbergen terug Ath te bereiken. Loc 29.013 werd voorzien van twee herdenkingsbordjes en staat klaar om te vertrekken richting Idegem. Foto Steven De Schuiteneer

De NMBS bestelt na W.O. II 300 locomotieven type '140' met een topsnelheid van 96 km/u. De eerste schijf (29.001 - 29.060) wordt geassembleerd door een Canadees filiaal (Montreal Locomotive Works). Vanaf 1961 (met loc 29.033 als eerste) is de reeks 29 op haar retour. Loc 29.013 start haar loopbaan in 1946 met een rodagerit tussen Antwerpen en Leuven, wordt toegewezen aan de stelplaats Ottignies, vervolgens Kinkempois, Leuven en Monceau. Vanaf mei 1963 wordt Merelbeke het nieuwe depot en in november 1966 bevindt ze zich in Aalst. Ze maakt met trein 8155 geschiedenis : de laatste stoomtrein voor een reizigersdienst tussen Ath - Lessines - Geraardsbergen en Denderleeuw. Een uniek souvenir in de vorm van dit kaartje werd voorbehouden aan de reizigers van deze trein. Verzameling Steven De Schuiteneer

Ter gelegenheid van de 40ste verjaardag "einde stoomtractie" werden op zaterdag 16 december 2006 een aantal pendelritten ingelegd tussen Ath en Lessines en in de namiddag één rit vanuit Ath via Lessen naar Denderleeuw en terug via Zottegem (zie hierboven voor het parcours). Een affiche diende als lokker, maar folders werden deze keer niet verspreid. Foto Ben Lanoot