Industriezone Stad / Aansluiting Remitrans

De bediening van de industriezone via L280 kwam tot een einde ergens begin jaren 90. Nadien werd het stil tot in 2008 een renovatie van de spoorlijn gebeurde, waarop het tot in de lente van 2016 opnieuw stil werd... Op 06/06/17 werd de lijn terug officieel in dienst genomen, niet als L280, maar als Aansluiting Remitrans.

Ninove heeft een industrieterrein dat tot het begin van de jaren 1990 bediend werd via een spoorlijn nl. L280 met een totale lengte van 2,1km. Het spoor ligt er nog steeds getuige deze foto (rechts in beeld) met motorstel 680 (reeks AM 73). 23 oktober 2005. Foto Ben Lanoot

Lijn 90 kende meerdere aansluitingen zoals voor de luciferfabriek te FGRA, lokale kolenhandelaar te FNN en FGRA en tevens voor het bedienen van de Galva-fabriek in de industriezone van Ninove. Industrielijn 280 Ninove -Ninove industriepark werd aangelegd in 1984 maar nooit geëlektrificeerd. Een goede 8 jaar later was de sluiting van de lijn reeds een feit... De sporen op het fabrieksterrein zijn reeds opgebroken en vervangen door asfalt. 12/03/06 Foto Ben Lanoot

Stel 620 (gemoderniseerd) rept zich naar FGRA en passeert hierbij de restanten van de industrielijn 280 op een zonnige 18 maart 2006. Foto Ben Lanoot

Ter hoogte van het inrijsein van Ninove (L90, links van de toren van Duson Joly keukens op de foto) lag een wissel die met de hand bediend werd. Een ontdubbelingsspoor is noodzakelijk voor het rangeren van beladen en onbeladen wagens. 2 november 2008. Foto Ben Lanoot

De met de hand bediende wissel. Foto Ben Lanoot

Zicht op de bundel, na ontbossing, verwijderen van de oude sporen en het aanbrengen van eerste laag steenslag aangelegd in opdracht van transportfirma Remitrans. 2 november 2008. Foto Ben Lanoot

Tijdens de herfst van 2008 werd gestart met de voorbereidende werken van de re-activatie van lijn 280. Op de foto zien we nog één van de twee originele sporen liggen, klaar voor de opbraak. 2 november 2008. Foto Ben Lanoot

Zelfde plaats van opname als de foto hierboven, doch 2,5 jaar eerder (maart 2006) ! Vegetatie overheerst alom in de oude buitendienst gestelde bundel. De twee sporen zelf dateren van 1912. Foto Ben Lanoot

Mooie overzichtsfoto, richting FNN kijkende, van de nieuwe "bundel" inwording, even bochtig als de naastliggende lijn 90.Het oude spoor links in beeld is er nog... 2 november 2008. Foto Ben Lanoot

Eindpunt van de bundel. Oorspronkelijk liep het spoor door naar de Galva-fabriek, achteraan op de foto in beeld. Bemerk tevens het aftandse stootblok van het oude spoor. 2 november 2008. Foto Ben Lanoot

Oud spoor opgebroken, enkel nog het oude ballastbed blijft over (rechts op foto). RIP oude L280. Het nieuwe spoor ligt er al gedeeltelijk, op houten dwarsliggers i.p.v. normaliter betonnen exemplaren. 8 november 2008. Foto Ben Lanoot

De nieuwe 'L280' zal tevens twee sporen omvatten met een wissel niet ver van de vertakking met L90. Bemerk het nogal bochtige verloop van de bundelsporen. 23-11-08. Foto Ben Lanoot

Deze korte industrielijn valt na haar totale vernieuwing een paar jaar geleden terug ten prooi aan de natuur. Jammer dat geen enkele trein de nieuwe infrastructuur mocht benutten. 09/11/14. Foto Ben Lanoot.

Deze korte industrielijn valt na haar totale vernieuwing een paar jaar geleden terug ten prooi aan de natuur. Jammer dat geen enkele trein de nieuwe infrastructuur mocht benutten. 09/11/14. Foto Ben Lanoot.

Aansluiting Remitrans

Na jaren inactiviteit werd tijdens vernieuwingswerken aan spoor 3 te Ninove de onderstopper op de aansluiting Remitrans tijdelijk uitgerangeerd. Ninove, 4 april 2016 Foto Ben Lanoot.

Op 6 juni 2017 werd de aansluiting Remitrans, jaren na aanleg, eindelijk ingereden en officieel in dienst gesteld. Loc 7856 (FKR) had de eer om de lijn te ontroesten en de wissels/seinen van de aansluiting te testen, onder het waakzaam oog van verantwoordelijken van Infrabel. De loc bevindt zich niet ver van de toegangswissel van de vertakking met L90. Foto Ben Lanoot.