Hemelveerdegem / Sint-Martens-Lierde
De dieselmotorwagen reeks 41 is de opvolger van de oudere reeksen 44-45 en 46 (zie FZT en FLN). Deze werden naar analogie met de AM96 stellen volgens een modern concept gebouwd o.a. airco, lichte polyesterkast, koersborden. Een buitengewoon winters plaatje van stel 4112 te Hemelveerdegem. 10 januari 2009. Foto Ben Lanoot
Klassiek beeld op L122 tijdens de jaren ’90: een dieselloc reeks 62 met een stam M2 rijtuigen. Ingevolge het zwaar profiel van deze lijn, in het bijzonder de sectie FGRA-FZT, is de maximale snelheid beperkt tot 90km/u. Foto genomen tussen Lierde en Hemelveerdegem in de zomer van 2000. Foto Ben Lanoot
Dieselloc 6225 met een stel M2-rijtuigen in een van de talrijke bochten van L122. Sterk bochtenwerk, zoals op de oude lijn tussen Marcq en Ath (via Ghislenghien), is nefast voor het bereiken van hogere snelheden van een trein. Het recht trekken van een tracé is bijgevolg meestal gepland tijdens grote spoorwerkzaamheden zoals een elektrificatie (vb. Lijn 73 Gent – De Panne). Loc 6225 werd omgebouwd voor diensten op de HSL Brussel-Leuven-Duitse grens. 16-12-01 Foto Ben Lanoot
Loc 6203 (de enige nog gele 62'er van het district NW) maakte op 31/12/21 zijn allerlaatste rit. Een groot en terecht eerbetoon aan deze machine en bijhorende kleurstelling. De loc kwam in april 1961 in dienst en wordt na liefst meer dan 60 jaar dienst afgeschreven. Een unieke belevenis om deze nog een allerlaatste keer te zien op de enige dubbelsporige diesellijn in Vlaanderen. Afstandspunt 34000 te Sint-Maria-Lierde (tussen Lierde en Geraardsbergen). Foto S. De Schuiteneer
Een treinschakeling reeks 62 vanuit Merelbeke op weg naar Geraardsbergen om vervolgens ingezet te worden op lijn 123 ter hoogte van Herne, waar de houten dwarsliggers, ballast en rails worden vervangen. In Geraardsbergen veranderen de locs van front en wordt het hele konvooi opgeduwd richting Herne. De remwagen achter loc 6210 zorgt op lijn 123 Geraardsbergen - Edingen voor een vlotte remming van het konvooi. 17 oktober 2009. Foto Ben Lanoot
Ook in 2009 spoorde de onkruidverdelgingstrein (of sproeitrein) in de regio Geraardsbergen. De samenstelling wordt gesleept door de groene loc 6219 (in dienst op 18/12/1962). Om snel van front te wisselen, hangt loc 6229 (in dienst op 15/02/1963) achteraan het konvooi. Een rijtuig is uitgerust met keuken, zithoek en slaapgelegenheid voor het personeel. 9 mei 2009. Foto Steven De Schuiteneer
De moderniseringswerken aan de tunnel te Overboelare (L123) zijn volop bezig. Het treinverkeer is onderbroken van 2 juli tot 27 augustus 2016 tussen Geraardsbergen en Viane-Moerbeke. Ook de sporen en dwarsliggers tussen de tunnel en het station van Geraardsbergen worden vernieuwd. Een trein vol dwarsliggers spoort hier in de vroege ochtend van de 7de juli 2016 vanuit Gent naar Geraardsbergen. Foto S. De Schuiteneer
7711 en 7835 sporen met 22 Tads-wagens vanuit Aisemont via L122 naar Gent-Noord. De trein passeert hier ter hoogte van de afgeschafte overweg 58 (KP 34) te Sint-Maria-Lierde op tegenspoor tot in Zottegem. Kilometerpaal 34 (nog een oude betonnen paal) duidt op de afstand tot het beginpunt van de toenmalige lijn in Braine-le-Comte (baanvak Braine-le-Comte - Edingen helaas opgebroken in 1988). Het dorre gras (in het nabijgelegen Geraardsbergen viel in juli amper 3,1 liter en in juni slechts 15,7 liter) is typerend voor de hete en droge zomer van 2018. 02/08/18. Foto S. De Schuiteneer
Een trein met 8 lege WT-wagens (voor wissels) met 7731 en 7730 en achteraan loc 6278 van Merelbeke Bundel Centraal naar Bascoup. Gelukkig gaat deze trein via de snelste weg naar het zuiden : via lijn 122 ! Niets doet vermoeden dat het op het moment van opname -2° C is bij een gure oostenwind ! 25/02/2018 Foto S. De Schuiteneer.
Op zondag 5 maart 2023 is ES903 van Infrabel voor een nieuwe opdracht onderweg van Gent Sint-Pieters Bundels naar Geraardsbergen. Op de achtergrond de Sint-Martinuskerk (oude Kartuizerkapel) te Sint-Martens-Lierde en rechts is nog net het naderingsbaken van het verwittigingssein te zien richting Lierde. We bevinden ons tussen OW59 en OW56. OW57 werd tijdens het laatste weekeinde van juni 2022 afgeschaft. Sint-Maria-Lierde.
Vanaf 03/04/23 werden de rails vernieuwd tussen de Y Nederboelare en Lierde en ter ontroesting van deze sporen was vandaag de Speno-trein actief om rails en wissels te slijpen en te herprofileren. Een zeldzaam gebeuren om deze trein overdag aan het werk te zien. We bevinden ons aan de Keibergstraat met wat een keien in de akker ! Sint-Maria-Lierde. 15/04/23. L122.
Op 26 september 2005 voert loc 8040 een terugrit uit van Mariembourg naar Maldegem via lijn 122. Jean-Pierre Lefebvre kan loc 8040 samen met stoomloc OL49.12 op sleep fotograferen ter hoogte van OW58. De twee rijtuigen (type K3 en M1) van het SCM dienen als remrijtuigen. De vrijwilligers van het Stoomcentrum Maldegem organiseren sinds 1990 diverse stoomactiviteiten in Maldegem en omgeving. Foto J.-P. Lefebvre
Stoomlocomotief 29.013 dampt en stampt op 19 mei 2012 doorheen het zuiden van de Vlaamse Ardennen tussen Geraardsbergen en Zottegem. Aan boord een groep Engelse spoorwegliefhebbers (reis ingelegd door Mercia Charters). Ongetwijfeld genieten ze van het schitterende landschap van dit stukje Vlaamse Ardennen. Foto Ben Lanoot
Loc 507 (constructeur Energie te Marcinelle) spoort op 4 april 2013 aan 40 km/u vanuit Luxemburg (Train1900) dwars door België naar Brugge waar ze op 6 april een heen- en terugrit zou maken en na een maand blikvanger zou zijn te Maldegem (SCM). Na het opslaan van water te Ath en een smering te Geraardsbergen rijdt ze stipt op tijd richting Zottegem. Loc 507 werd heel haar loopbaan ingezet in de Cokesfabriek van Zeebrugge. Foto Steven De Schuiteneer