Geraardsbergen

J.-P. Cluysenaar gaf in 1855 bij Van Der Kolk in Brussel in opdracht van de Chemin de fer de Dendre-et-Waes (d' Ath à Lokeren) et de Bruxelles vers Gand par Alost het boek Bâtiments des stations et maisons de gardes uit. Ook het symmetrische stadsstation van Geraardsbergen wordt afgebeeld. Bij de zichtkaarten vindt u een uitvoerige beschrijving van de indeling van het grondplan. Verzameling Steven De Schuiteneer

Jean-Pierre Cluysenaar ontwierp voor Geraardsbergen en Aalst ook een aantal dienstgebouwen zoals magazijnen en loodsen. Het ontwerp van het magazijn te Geraardsbergen was vrij eenvoudig van opzet. Verzameling Steven De Schuiteneer

Cluysenaar ontwierp voor Aalst en Geraardsbergen ook een remise pour voitures die voorzien was van een stoommachine en twee draaischijven om de rijtuigen te rangeren en te onderhouden. Verzameling Steven De Schuiteneer

Prachtige kaart anno 1900 van het oude stationsgebouw van Geraardsbergen dat door Jean-Pierre Cluysenaar werd ontworpen. Hij bouwde dit zogenaamd stadsstation (ook te Lessen, Ninove, Aalst, Lokeren en Dendermonde) rond 1855 of 1856 (?) in Vlaamse neo-renaissancestijl. Het symmetrisch gebouw met een centraal gedeelte (dienstlokaal), een linkervleugel (wachtzaal) en een rechtervleugel (goederendepot). Verzameling Steven De Schuiteneer

Detailzicht (1900) van het centraal gebouw en de rechtervleugel. Het centraal gedeelte bestond uit een gang en twee bureaus waarvan één voor de stationchef. Aan de straatkant van de rechtervleugel was het depot voor (kleine) goederen en achteraan een magazijn. Het gebouw was onder het centrale deel zelfs onderkelderd. Let op het wapenschild van Geraardsbergen in het fronton. Verzameling Steven De Schuiteneer

Een mooie postkaart uit 1906 van het toenmalige Cluysenaarstation van Geraardsbergen. De kaart werd uitgegeven door G. Broeckaert, papierhandel op het Stationsplein van Geraardsbergen. Verzameling Steven De Schuiteneer

In de eerste helft van de vorige eeuw werd het station van Geraardsbergen vergroot. Het centrale gebouw vergrootte ten nadele van de rechtervleugel (het goederendepot). Waarschijnlijk is de uitbouw van een apart goederendepot (nu in dienst als depot voor de machinisten en treinbegeleiders) één van de redenen van inkrimping. Verzameling Steven De Schuiteneer.

Een zicht op het station van Geraardsbergen anno 1910. Toentertijd lagen drie sporen voor de ontvangst van reizigerstreinen, de rest diende voor het uitwijken van treinen en het ontvangen van goederenwagens, zoals die ene wagon uiterst rechts die net wordt gelost. Let op het één PK-tje en het doodspoor naar de huidige bundel Ezelsberg. Verzameling Steven De Schuiteneer.