Gemeldorp
De sectie FGRA-FZT van L122 had tot de invoering van het fameuze IC-IR plan van 1984 vijf stopplaatsen: Gemeldorp, Hemelveerdegem, Sint Maria Lierde, Sint-Maria-Oudenhove en Erwetegem. Loc 6306 heeft zojuist de vroegere halte van Gemeldorp gepasseerd en stuift richting FGRA. 05-01-2001. Foto Ben Lanoot
De ingebruikname van de MW 41 gebeurde in fasen op het toenmalige NMBS net. L122 was in feite de laatste in rij waar deze "moderne, comfortabele en snelle" reizigerstreinen ingezet werden. Geleidelijk aan hebben ze de 62ers+M2 rijtuigen van hun troon gestoten. Deze foto bewijst de overgangstoestand, ter hoogte van Gemeldorp. Foto Ben Lanoot
Dieselmotorstel 4156 (in dienst vanaf 26/11/2001) verzekert de treindienst tussen Geraardsbergen en Gent Sint-Pieters. De oude halte van Gemeldorp is te situeren aan de overweg. Deze halte werd geopend in mei 1950 en werd opgeheven op 3 juni 1984 bij de invoering van de grootste NMBS-reorganisatie ooit (invoering IC/IR plan). Steven De Schuiteneer
Tussen de Y Nederboelare en de vroegere halte Gemeldorp dienen de treinen door een sleuf te rijden, wat steevast mooie fotomotieven oplevert. Toeristentrein naar Zottegem-Gent-Blankenberge op 29-07-01 zo rond 09u00 (in vertraging). De loc 5135 werd na haar buitendienststelling verkocht aan het Italiaanse Ventura. Foto Ben Lanoot
De o zo rustige, hemelse omgeving van Gemeldorp-Hemelveerdegem wordt plots verstoord door het “helse” gebulder van de 6311 met een omnibus naar FGRA aan de haak. Men dient op te merken dat er nooit een dieselloc reeks 63 bestond; er werden immers 126 eenheden van de reeks 62 gebouwd en liet de nummering gewoon doorlopen. 23-09-2001. Foto Ben Lanoot
Uitzonderlijk spoort een goederentrein via diesellijn 122 vanuit de Gentse industriezone richting Wallonië. Op 5 juni 2013 fotografeerde J.-P. Lefebvre deze beladen trein Gent-Zeehaven naar Clabecq ter hoogte van Gemeldorp. Een beladen konvooi met brammen gesleept door twee locs van de reeks 77 (7861 op kop), zal over enkele minuten Geraardsbergen bereiken. Foto Jean-Pierre Lefebvre
De meettrein van B-Telecom wordt tussen Merelbeke en Edingen gesleept door loc 5533 (Tuc-Rail, achteraan loc 5526) en bevat naast het meetrijtuig ES800 nog twee bagagerijtuigen. Het meetrijtuig ES800 was destijds het prototype I11-rijtuig. Deze meettrein wordt ingezet ter controle van de grond-treinverbinding en GSM-R. Op het dak staat ook een camera voor controledoeleinden. 6 april 2009. Foto Steven De Schuiteneer
Tijdens het eerste week-end van september 2008 startte netbeheerder Infrabel met een vernieuwing van het spoor kant FZT->FGRA. De foto, genomen niet ver van de vroegere halte van Gemeldorp, toont een machine die de oude (houten) dwarsliggers verwijdert en vervangt door betonnen exemplaren. Diesellocs 6304 + 6222 zouden later de oude dwarsliggers afvoeren richting Merelbeke. Foto Ben Lanoot
De bakstenen brug in de Brugstraat te Gemeldorp met knap versierd gietijzeren brugdek is net als het exemplaar wat verderop (volledige bakstenen brug) een nostalgisch restant van spoowegarchitectuur uit de 19de eeuw. Loc 6219 rijdt met lege ballastwagens vanuit Herne (spoorwegwerken op lijn 123) via Zottegem terug naar Merelbeke. 3 oktober 2009. Foto Steven De Schuiteneer
De moderniseringswerken aan de tunnel te Overboelare (L123) zijn volop bezig. Het treinverkeer is onderbroken van 2 juli tot 27 augustus 2016 tussen Geraardsbergen en Viane-Moerbeke. Ook de sporen en dwarsliggers tussen de tunnel en het station van Geraardsbergen worden vernieuwd. Na het afleveren van de dwarsliggers spoort de trein terug naar Gent. 7 juli 2016. Foto Ben Lanoot.
Overbrenging van een lege trein voor het transport van wissels van Merelbeke naar Bascoup door een dubbeltje reeks 62. De loc in 2de positie is dieselloc 6255 - de eerste gereviseerde loc van Infrabel - in de nieuwe blauwe kleurstelling. Kan het contrast nog groter ? Trekpaard van dienst is loc 6256 in groene kleurstelling. 27-01-12. Foto Jean-Pierre Lefebvre.
Op 28 augustus 2012 verzekeren loc 6263 en een groene loc van de reeks 62 een infra-rit met gele WBW-wagens tussen Lessines en Leuven (via Zottegem en Denderleeuw). De trein rijdt op tegenspoor aangezien spoor B tussen Geraardsbergen en de vertakking Melle verboden is voor goederenverkeer. Foto Steven De Schuiteneer
Medio jaren 50 & 60 werden meerdere reeksen diesellocs ontworpen om de stoomtractie te verdringen. Eén ervan was de reeks 60 en reeks 61, die ook in de regio Denderleeuw-Geraardsbergen ingezet werd (zie Eichem). Na amper 20 jaren dienst, als gevolg van intensief gebruik en de iets te flauwe motorisatie, werden ze aan de kant gezet (in 1988). Naast de 6041 (Historisch Patrimonium NMBS) werd tevens de 6077 bewaard voor het nageslacht door TSP (Toerisme en Spoorpatrimonium) en CFV3V heeft tevens de 6086 bewaard. Ben Lanoot fotografeerde deze loc op 27 maart 2010 tijdens een speciale rit van het TSP.