Galmaarden

Deze zichtkaart van Galmaerden Statie werd verstuurd in 1907. Door de opening van de Chemin de fer de Braine-le-Comte à Gand op 6 januari 1867 kreeg Galmaarden een trapgevelstation. Idem voor de stations van Sint-Maria-Lierde, Balegem-Zuid, Scheldewindeke, Moortsele en Gontrode. Bemerk in de verte de laadmal en de goederenkoer (met sporen). Verzameling Steven De Schuiteneer

Een stoomlocomotief is zoals een mooie vrouw, tenminste vandaag de dag. Toen in 1935 deze foto werd genomen, was de aantrekkingskracht van een imposant fototoestel een pak groter. Bemerk ook de sporen : liggen de dwarsliggers nu netjes ondergestopt in de ballast, was het vroeger wel anders. Verzameling Steven De Schuiteneer

Deze postkaart van Nels (verkocht als "echte foto") dateert vermoedelijk uit de jaren 60 van de vorige eeuw. Het stationsgebouw en de omgeving inclusief hekwerk type Roeselare is perfect onderhouden. Voor het stationsgebouw zien we nog een "brilkever" (gebouwd tussen 1945 &1953) en een recenter model. Verzameling Steven De Schuiteneer.

Het station van Galmaarden in 1987. De authentieke trapgevels zijn op het moment dat de foto genomen werd, reeds lang verdwenen. Foto Yvan Decoster

Een beeld van de straatkant in 1987. De site is vandaag onherkenbaar. Foto Yvan Decoster

Een zeldzame foto uit 1987 van het interieur van het oude Galmaardse station. De sanseveria's mogen niet ontbreken. Foto Yvan Decoster

Nog een prachtige foto van de binnenzijde van het oude station van Galmaarden. Kristof Avonds was in 1995 met een B-Tourrailkaart op reis doorheen België en fotografeerde te Galmaarden dit unieke plaatje. Het loket wordt geflankeerd door een dienstregeling A (weekdagen) en C (weekeinde) én reclame voor de NMBS-dienstregeling op diskette... We schrijven de zomer van 1995 ! Foto Kristof Avonds.

Staf op de laatste dag van opening (27 juni 2013) van het stationsloket van Galmaarden. Lijn 123 ontsnapt niet aan de sluitingsgolf van 40 loketten einde juni 2013 : ook Viane-Moerbeke en Herne sluiten definitief. Foto De Schuiteneer

Een postkaart uit de jaren 50. De overweg te Galmaarden wordt nog manueel bediend. Aan de overweg staat het overwegwachtershuisje. Het station had in die tijd al een face-lift gekregen met de verwijdering van de trapgevels. De luifel is wel nog aanwezig. Verzameling Steven De Schuiteneer

Het station van Galmaarden wordt gedomineerd door de installaties van een bekende brandstofleverancier. Stel 190 op weg naar FGRA staat te pronken naast grote brandstoftanks. 31-01-1999. Foto Ben Lanoot

Een gemoderniseerd motorstel doorkruist het mooie Pajottenland richting Galmaarden. 08 juni 2002. Foto Ben Lanoot

Stel 639 spoedt zich als ledige rit van Geraardsbergen naar Edingen om op het einde van de spits trein P8575 Edingen - Geraardsbergen te verzekeren. De trein werd gefotografeerd in het mooie natuurgebied op de grens van Galmaarden (gehucht Sint-Paulus) en Moerbeke. 19 april 2006 Foto Steven De Schuiteneer

Met de bouw van het nieuwe station (°1999) op de fosselijn 123 van de hand van Yves 't Jampens geeft de NMBS de stations een meer futuristische stijl. Het concept ontwikkelde zich door aanbreng van ideeën van vzw De Mijnwerker. De twee mijnliften herinneren aan de tijd toen menige Vlaamse kompels hun brood verdienden in de mijnen van de Borinage. Het station werd op 23/09/00 ingehuldigd. In het station is een klein mijnmuseum ingericht. 20 november 2005.

Lijn 123 in volle spits. Een CR-trein uit Leuven met 4 gemoderniseerde motorstellen spoort met stel 780 op kop richting Viane-Moerbeke. 19 april 2006 Foto Steven De Schuiteneer

Een brand in het seinhuis van Etterbeek (13/03/11) maakte een einde aan de veelgebruikte verbinding Mechelen - Geraardsbergen (via het oostelijk ringspoor, lijn 26). Ondanks de belofte dat het treinverkeer vanaf september 2011 opnieuw normaal zou verlopen, werd de drukke verbinding door de NMBS afgevoerd. Trein 6136 Brussel-Luxemburg naar Geraardsbergen zal over enkele ogenblikken aankomen in Viane-Moerbeke. 06/04/2012. Foto Steven De Schuiteneer

Trein 3336/8572 Antwerpen-Centraal - Brussel - Geraardsbergen bestaat uit 6 rijtuigen van het type M5m (gemoderniseerde dubbeldekkers van de eerste generatie). De locomotieven van de reeks 21 werden vanaf 1984 geleverd in het kader van een doorgedreven elektrificiëring van het spoorwegnet. Loc 2134 (leveringsdatum 12/01/87) was op 19/12/04 betrokken bij een botsing in de buurt van Marche-les-Dames. 06/04/12. Foto Steven De Schuiteneer

Jaarlijks controleert een speciale meettrein tal van geometrische karakteristieken van de sporen (en de bovenleiding) op het Belgisch spoorwegnet. Zo wordt de kwaliteit van de rails gemeten door ultrasone trillingen. Op vrijdag 24 maart 2006 zorgde trein 16068 Gent-Edingen met loc 7801 op kop ingesloten door het meetrijtuig ES800 en 2 bagagerijtuigen en achteraan loc 7768 voor de controle van het spoor op lijnen 122 en 123. Foto Steven De Schuiteneer

Na het verminderen van de inzet van de reeks 11.8 in de Beneluxdienst, kwamen er per 7 september 2009 een aantal locs van deze reeks vrij die vanaf december 2009 dienst doen in het binnenlands reizigersverkeer. Op 22 september 2009 was zo voor het eerst een loc van de reeks 11.8 te zien op lijn 123 met een röbeltrein (langgelaste rails) Schaarbeek Vorming - Geraardsbergen. Foto Steven De Schuiteneer

Op 1 juni 1991 houdt stoomloc 1.002 (bouwjaar 1934) halt te Galmaarden ter gelegenheid van de inhuldiging van het monument van de mijnwerker. Deze loc was toen pas gerestaureerd, maar is sinds eind 1999 niet meer rijvaardig. Foto Yvan Decoster

Nog een beeld van stoomloc 1.002 bij zijn terugkeer vanuit Geraardsbergen (1991). Foto Yvan Decoster