Overboelare

De eenvoudige halte van Overboelare overleefde in tegenstelling tot de halte van La Cavée (tussen Papignies en Rebaix) wel de grote sluitingsgolf van het IC/IR plan in 1984, maar op 29 mei 1988 (de tweede grote sluitingsgolf) viel definitief het doek over deze halte (die opende op 03/01/1900). Vic Van Cutsem fotografeerde de halte op 27 januari 1990. Foto Vic Van Cutsem


Elektrisch motorstel 612 (modernisering op 23-04-2001; zie FDD) rept zich naar Acren & Lessines en passeert hierbij de vroegere halte Overboelare, laatste stopplaats op Vlaams grondgebied richting Ath. Deze halte werd in 1988 opgeheven wegens te weinig reizigers. 01 april 2000. Foto Ben Lanoot



Anno 2006 worden Belgische goederentreinen grotendeels gesleept door locomotieven van de reeksen 13, 20, 23, 26, of een dieselloc reeks 55, 77. De reeks 22 daarentegen is, uit technisch standpunt, eerder geschikt voor inzet in reizigersverkeer. Uitzonderingen op deze regel bestaan, ook op L90, zoals op 31-12-2002 toen de 2237 ingezet werd voor een lege kolentrein tussen Creutzwald en Antwerpen-Zandvliet. De 2237 verliet het spoorse toneel op 14 december 2003. Foto Ben Lanoot

Loc 186 255-6 van Railpool (geleased door Lineas) met de nieuwe kleurstelling van Lineas op een zeer zonnige vrijdagmiddag 2 juni 2017 ter hoogte van OW98 te Overboelare (lege glucosetrein Aalst Oost - Nesle Somme). Foto S. De Schuiteneer


SNCF Fret diesellocs 467453 en 467494 sporen op 10 augustus 2011 met een lege graantrein tussen Sas-van-Gent en Tergnier (F). Over enkele ogenblikken passeert het knappe dieselduo de grens tussen Vlaanderen en Wallonië. Foto Steven De Schuiteneer