Ninove

Ninove was één van de zes ontworpen stadsstations (stations de ville) van de hand van J.-P. Cluysenaar. Dit zo goed als symmetrisch ontwerp herbergt in het centrale deel een inkomhal, een loketruimte en het bureau van de stationschef. De zijvleugels zijn enerzijds als wachtruimte ingedeeld voor de reizigers eerste/tweede en derde klasse en anderzijds als magazijn. Ondanks fel protest brak de NMBS in 1977 enkele dagen voor de definitieve bescherming dit gebouw af. Verzameling Steven De Schuiteneer

Een plaatje uit 1902 met zicht op het station en op twee zijsporen waar enkele mensen in de open bakwagens druk aan het (uit)laden zijn. Links vooraan is er een doodlopend spoor. De zichtkaart van 1919 (hieronder) toont echter maar één zijspoor meer langs de kant van de F. Tavernestraat (overkant stationsgebouw). Verzameling Steven De Schuiteneer

Ninovieters staan anno 1905 klaar om richting Geraardsbergen en Wallonië te reizen. Terwijl de reizigersstroom uit Ninove in de 21ste eeuw noordwaarts gaat richting Denderleeuw, Aalst, Gent of Brussel, was dat in een ver industrieel verleden andersom met treinen richting Haine-Saint-Pierre, Ath of Mons. Let op de typische neo-Tudorstijlkenmerken in de architectuur van Jean-Pierre Cluysenaar. Verzameling Steven De Schuiteneer

Zeldzame zichtkaart (uitgiftedatum 1919) met zicht op de 2 hoofdsporen én een derde spoor kant station. Blijkbaar vergemakkelijkte het doortrekken van het derde spoor tot aan OW60 de exploitatie van de trein(goederen)dienst in het station van Ninove. Verzameling Steven De Schuiteneer


Oude zichtkaart van het Cluysenaarstation van Ninove (in Vlaamse neorenaissancestijl) omstreeks 1930. Verzameling Steven De Schuiteneer




Prachtige verstuurde kaart uit 1919 met zicht op een wachthuisje en de goederenloods. Een stoomtrein uit de richting van Geraardsbergen komt aan. In de verte zijn zelfs enkele wagonnetjes op te merken. De oude telegraafpaal aan het station maakt het plaatje compleet. Verzameling Steven De Schuiteneer


Een zeldzame zichtkaart uit de jaren 30 van het Ninoofse stationsplein. Bemerk de bomenrij, moeilijk in te denken dat hier nu een kale asflatvlakte ligt, voorbehouden voor bussen en auto's. Het oude wachthuisje (uiterst rechts) uit de 19de eeuw is nog steeds aanwezig op deze zichtkaart. Verzameling Steven De Schuiteneer



Zicht op het station van Ninove vanaf de Weggevoerdenstraat . Let op de handbediende bareel, het overwegwachtershuisje, de kabels voor de bediening van de mechanische seinen en het wijkspoor kant Fernand Tavernestraat (vroeger Doornweg). Deze zichtkaart werd gemaakt in de jaren 40. De trapgevel van het huis rechts is nog steeds te zien op deze foto. Verzameling Steven De Schuiteneer


Een prachtige zeldzame zichtkaart uit de periode net na de tweede wereldoorlog. Het stootblok aan het station is nog aanwezig net als de luifel en het unieke wachthuisje op het andere perron dat qua architectuur nauw aansluit bij het stationsgebouw (architect Cluysenaar). Voor zover bekend is dit één van de weinige foto's van een Cluysenaarwachthuisje. Verzameling Steven De Schuiteneer


Een luchtfoto van de Ninoofse stationsomgeving vermoedelijk uit de jaren 40 van de vorige eeuw. Bemerk de goederenloods, het Cluysenaarstation met immense luifel, het imposante wachthuis en rangeerspoor. Verzameling Steven De Schuiteneer




Abri's of schuilhuisjes zijn van alle tijden. Destijds schuilde de reiziger in een abri om u tegen te zeggen. Dit unieke exemplaar dat halverwege de jaren 70 nog in Ninove te zien was, sloot nauw aan bij de architectuur van Jean-Pierre Cluysenaar. Bemerk ook de toevoerdraden voor de mechanische seininrichting. Het schitterende wachthuisje ruimde plaats voor banale witte exemplaren. Verzameling Steven De Schuiteneer


De tram Brussel - Schepdaal - Ninove (lijnfilm Ni), beter gekend als de "Nienof" in de jaren 50 aan de Denderkaai op de toen nog bruisende rechteroever in Ninove. Van bij de start in 1887 reed de stoomtram tussen Brussel en Schepdaal. In 1898 werd de stoomtram doorgetrokken vanuit Schepdaal tot Ninove Burchtdam. In 1913 werd de lijn verlengd tot aan de Denderkaai en op 31/12/1933 deed de elektrische tractie haar intrede. De lijn sloot definitief op 28 juni 1968. Verzameling S De Schuiteneer

Een uniek beeld anno 1910 te Ninove (Aalstersesteenweg, nu Weggevoerdenstraat). Een gespan met 3 honden steekt met veel bekijks overweg 60 aan het station over. De bezoekers van estaminet "In de spoorweg" zitten op hun zondagse gemak te genieten van het tafereeltje aan deze overweg. Destijds werden overwegen ook beveiligd met een houten afsluiting. Deze zichtkaart werd op 25/04/1914 van Ninove naar Aalst verstuurd. Verzameling Steven De Schuiteneer

Na snoeiwerken, in het kader van de vernieuwing van de perrons te Ninove, zag een overblijfsel uit WOII opnieuw het licht nl. een schuilkelder. Deze betonnen structuur in de vorm van een mazouttank met grote toegang en mangat in het dak (> platte steen) diende om stationspersoneel te laten schuilen tijdens bombardementen. Deze kelder bevond zich op het perron kant stationsgebouw richting FGRA -Weggevoerdenstraat en werd eind oktober 2011 afgebroken. Soortgelijke kelders zijn terug te vinden op het terrein van het station Denderleeuw. 03-09-11. Foto Ben Lanoot

Detailbeeld van de schuilkelder die eind oktober 2011 werd afgebroken in het kader van de moderniseringswerken van de perrons in Ninove. Helaas is onze lijn 90 hiermee een zichtbaar relict uit W.O. II kwijtgespeeld. Foto Ben Lanoot



Per 1 december 2013 werd de kleine blok B.8 Ninove buitendienst gesteld. Het spoor wordt nu bewaakt door de gloednieuwe blok 2-EBP van Denderleeuw. De seinhuizen van Ternat, Burst en Zottegem waren eerder al door blok 2 overgenomen. De seinhuizen van Denderleeuw (station), Aalst en Geraardsbergen volgen nog binnenkort... Foto Ben Lanoot

Zicht op de oude goederenkoer van Ninove (kant FGRA) met een verroest toevoerspoor als relict op de voorgrond. Laatste gebruiker, tot een paar jaar terug, was de Ninoofse Brandstoffencentrale die haar kolen stockeerde in de betonnen barakken (rechts op foto), welke ondertussen ook al afgebroken zijn. 14 april 2006. Foto Ben Lanoot




Begin 2009 werd gestart met de opbraak van de oude goederenkoer en aanhorigheden van FNN. Links op de foto, naast de opgestapelde opgebroken dwarsliggers het ballastbed van het oude centrale spoor (zie foto hierboven). Rechts op de foto restanten van een spoor, gelegen langs de L90. Op deze plaats komt een ruime parking voor treinreizigers. 13-02-09. Foto Ben Lanoot


Plaats waar de nieuwe parking voor de reizigers komt. 13-12-09. Foto Ben Lanoot






Misschien hebt u er nog niet op gelet, maar in vele Belgische stations staan er op het perron grote betonnen vazen die in het beste geval worden opgesmukt met bloemen zoals hier in Ninove. Deze stationsvazen zijn een typisch kenmerk van het stationsinterieur, net zoals de Isobelec-wachthuisjes, betonnen schuilhuisjes, de nieuwe gele wachthuisjes en de typische lantarenpalen . 13 november 2005. Foto Ben Lanoot





De oudste motorstellen van de NMBS worden grotendeels ingezet voor stoptreindiensten en piekuurtreinen zoals de 184 (bouwjaar 1962) op de verbinding Geraardsbergen - Aalst. Dit stel kreeg zijn mooie bordeauxkleurige livrei in 1996. De stellen zijn fin-de-carrière en begonnen hun diensten destijds op de Belgische hoofdlijnen. Foto Ben Lanoot


Een bonte mengeling van reeksen motorstellen en kleuren voor een stoptrein Aalst-Geraardsbergen in de avondspits van 15 juni 2005 met stel 202 (AM 62) op kop ter hoogte van kilometerpaal 30. Foto Ben Lanoot




Motorstel 217 rept zich door de sneeuw naar Okegem. 26 november 2005. Foto Ben Lanoot






De stellen behorende tot de bouwreeks AM65 vormen een rariteit in het Belgisch spoorlandschap. Er zijn er maar 20 stuks van gebouwd in 1965 (251-270) en hebben horizontaal geplaatste koplichten ipv de verticale variant te zien bij alle andere bouwreeksen klassieke stellen. De 265 als stoptrein even voor het station van Ninove op 07 mei 05. Foto Ben Lanoot



Break 312 raast door de sneeuw richting Ninove op 30 december 2005. De breaks verdwenen echter snel van de L90 ten voordele van de stellen uit de reeks 601-782 en klassieke stellen voor zowel stoptrein- als CR-diensten. Foto Ben Lanoot




Stel 635 rijdt het station van FNN binnen. 27 november 2005. Foto Ben Lanoot






De motorstellen 601-782, behorende tot verschillende bouwreeksen (AM 66-67-70-73-74-78-79), worden stelselmatig gemoderniseerd. Dit omvat o.a. een opfrissing van het interieur dat meer inspeelt op de huidige 'kwaliteitsnormen' in het reizigersvervoer. Airco ontbreekt echter. De gemoderniseerde stellen zijn gemakkelijk te herkennen aan hun nieuwe grijs-rode livrei. Motorstel 647 Modern (reeks AutoMotrice AM 70) nadert het station van Ninove op 19 juni 2005. Foto Ben Lanoot

Motorstel 665 (reeks AM 70) in de bordeauxlivrei op 14 juni 2005. Foto Ben Lanoot






Tijdens de spits worden extra stellen toegevoegd om de toevloed pendelaars uit het Brusselse te kunnen verwerken. Omdat de stellen AM 62-63-65-66-70-73-74-78-79-AM Airport (en de AM 75) onderling koppelbaar zijn levert dit steevast mooie combinaties op. Op 23 mei 2005 bestond de stoptrein FLS-FGRA (18.07 uur te FNN) uit een homogene set niet-gemoderniseerde motorstellen met de 710 (AM 74) op kop. Foto Ben Lanoot

Ook de stellen AM 78 ruilen hun warm wijnrood jasje door een monotone grijze versie. Foto Ben Lanoot






Eindelijk heeft de NMBS een gepast materieeltype ingezet op L90 sinds december 2006: Sprinters. Deze kampioenen in acceleratie (hun naam hebben ze hiervoor niet gestolen) maakt hen uitermate geschikt voor stoptreindiensten op korte afstand. Qua design en comfort springen andere types treinstellen (AM 96) echter beter in het oog. Een omnibus FLS-FGRA bij aankomst te FNN op 27-04-07. Foto Ben Lanoot


Elektrische loc 2119 verzekert een piekuurtrein Etterbeek-Brussel-Denderleeuw-Geraardsbergen met gemoderniseerde M4-rijtuigen tijdens de avondspits. 22 juni 2005. Foto Ben Lanoot





Ook de dieselmotorstellen van de reeks 41 verzekeren één P-trein Geraardsbergen - Gent Sint Pieters in de spits als stoptrein tot FDD vanwaar rechtstreeks tot Gent gereden wordt via de lijn 50A. Tot december 2004 werd deze dienst gereden met K4 rijtuigen + E-loc reeks 22/25. Eind 2008 werden de 41ers vervangen door een elektrisch motorstel. 14 juni 2005. Foto Ben Lanoot


Ninove, bekend als de wortelstad en de thuisbasis van de wereldkampioen Belleman (!)heeft een aantal mooie gebouwen in de stationsomgeving . De trapgevel en het torentje dat u op de achtergrond ziet, zijn de achterkant van een tuinhuis dat hoort bij een van de herenhuizen die in de negentiende eeuw in de Stationsstraat werden gebouwd. Op het spoor ernaast een P-trein FGSP - FGRA verzekerd door de 4162 en een ander dieselmotorstel van depot Merelbeke. 29 juli 2005. Foto Ben Lanoot

De reeks 12 werd per 11/12/2011 officieel buiten dienst gesteld. Hun diensten werden overgenomen door de reeksen 13 en 29 (en 36000 SNCF). In afwachting van hun verkoop worden ze voor allerhande diensten ingezet om ze rijvaardig te houden zo ook voor deze lege brammentrein naar Gent-Zeehaven i.p.v. de gebruikelijke loc reeks 20 of 13. Ninove, 01-07-2012. Foto Ben Lanoot


Het spoorverkeer is een belangrijke schakel in de uitwisseling van tarwe en glucosestropen tussen 2 vestigingen van Tereos-Syral te Nesle (FR) en Aalst (BE) via voornamelijk de L90. Een tarwetrein gesleept door een loc reeks 12 stuift door Ninove. 07-01-12. Foto Ben Lanoot




Loc 2317 met een korte sleep lege kalkwagons. 20 november 2004. Met dank aan Jean-Pierre Lefebvre voor de tip. Foto Ben Lanoot






De 2333 met een steenslagtrein komende van Lessen stuift door het station richting Merelbeke (via Aalst). 02 juni 2005. Foto Ben Lanoot






Elektrische locomotief 2339 zal zo dadelijk het station van Ninove binnenrijden met een trein beladen met stalen platen (ook Slabs of Brammen genoemd) voor het staalbekken van Charleroi. 26 november 2005. Foto Ben Lanoot




De elektrische locomotieven van de reeks 23 verzorgen nog steeds het leeuwendeel van de goederentreinen ingezet door B-cargo ondanks hun beperkt vermogen (1740kW) en hun bejaarde leeftijd. Loc 2355 (° 1955) met een schroottrein (4-assige open wagens type Eaos uit 1983-84) )gaat weldra het groene beveiligingsssein van het station Ninove passeren richting Geraardsbergen. Foto Ben Lanoot


Treinschakelingen van locomotieven (2 locs in werking met 1 bestuurder) hoeft niet steeds met locs van één en dezelfde reeks te zijn. Zo zijn de reeks 23 en 26 compatibel met elkaar, bewijze deze lege brammentrein Clabecq-Gent tijdens de doortocht te Ninove op 18-08-07. Locs van dienst: 2365+2607. Met dank aan Railpassie. Foto Ben Lanoot


Loc 2376 rijdt los van depot Merelbeke (FKR) naar Lessen (FLN) om een steenslagtrein op te halen. 14 juni 2005. Foto Ben Lanoot






Loc 2613 sleept net na het passeren van de stoptrein Aalst-Geraardsbergen een veelkleurige containertrein richting Wallonië. 27 januari 2006. Foto Ben Lanoot






De reeks 29 omvat 5 geleasede locs (2901-2905) behorende tot de succesvolle TRAXX familie van de firma Bombardier. Deze meerspannige 5600kW sterke locs zijn normaliter te zien voor goederentreinen naar Frankrijk al durven ze ook wel extra treinen in het binnenland te slepen, zoals op de foto een extra Aalst-Monceau met lege graanwagons. 15-07-11, 13u15. Met dank aan Jean-Pierre Lefebvre. Foto Ben Lanoot

Ook de hypermoderne locomotieven van de reeks 13 (bouwjaar 1997-2001) denderden over lijn 90 met diverse goederentreinen aan de haak. Loc 1333 en een zusterloc voor een autotrein op 24 juni 2005. De tweede locomotief (in treinschakeling) rijdt mee in opzending voor inzet op het Franse spoorwegnet. Foto Ben Lanoot



Bij de bestelling van de reeks 13 door de NMBS besliste de directie van de Luxemburgse spoorwegen (CFL) om tevens een reeks van 20 locs te bestellen bij Bombardier te Brugge technisch identiek aan deze van de reeks 13. Dit verklaart hun inzet o.a. in de pool van de reeks 13 voor goederentreinen richting Frankrijk. De CFL 3015 en een NMBS-zusje als voorspan voor de 47711 Gent-Dudelange beladen met coils (rollen staal)van Sidmar. 25 januari 2005. Foto Ben Lanoot

Infrabelloc 6222 nog in de gele NMBS kleurstelling, sleept in het kader van de vernieuwing van L90 een lege afvoertrein (dwarsliggers) richting Denderleeuw. Dit laatste station fungeert als tijdelijke opslagplaats voor betonnen dwarsliggers. 21 maart 15. Foto Ben Lanoot.




Loc 7710 aan de slag even buiten het station van Ninove waar wordt gewerkt aan het plaatsen van een nieuwe wisselverbinding. 17 april 2016. Foto Ben Lanoot.






Loc 7710 van Infrabel (in dienst sinds 2016) sleept op 17 maart 2017 een hele rist wagens vol dwarsliggers voor werken aan het spoor tussen Denderleeuw en Ninove. De trein spoort hier vanuit Denderleeuw richting Geraardsbergen. Foto Ben Lanoot.


Een treinschakeling van loc 7858 (bouwjaar 2005) en een andere diesel met de suikertrein vanuit Brugelette naar Antwerpen Wilmarsdonk op een donkere en regenachtige vrijdagmiddag. 17 februari 2006. Foto Ben Lanoot




Een Franse loc op Belgische sporen? Het kan omdat deze polyvalente en sterke loc (6000 kW) zowel onder 25kV wisselstroom (SNCF) als de Belgische netspanning van 3kV (gelijkstroom) kan rijden. De structurele inzet van deze locs (genoemd Astride) in België dateert van september 2002. De (4)36015 met een kolentrein rijdt richting het zuiden (eindbestemming Creutzwald). 07/06/ 2005. Foto Ben Lanoot


Bij onze zuiderburen (SNCF) hebben locomotieven die exclusief ingezet worden voor cargo's een groene livrei (in theorie) zoals deze Astride-loc met beladen kolentrein. 29 januari 2005. Foto Ben Lanoot





Stoomtractie is tijdloos en blijvend fascinerend voor jong en oud: de rookpluim, het gesis, gestamp zijn karakteristiek. Moderne tractievormen zoals de elektrische moeten qua charme ongetwijfeld het onderspit delven. De 1002 tijdens een speciale rit, richting Geraardsbergen en Ath op 21-12-1996. Foto Rudy De Backer.



Op 25 augustus 2007 organiseerde het TSP (Toerisme en Spoor Patrimonium) een inhuldigingsrit van de CFL 1603 voor spoorwegliefhebbers. De CFL 1603 sleepte 4 M2-rijtuigen met achteraan op lijn 90 loc 6077 van het TSP.Van deze 'bolle neuzen', met Amerikaanse roots, werden in totaal 4 gebouwd (1601-1604) oorspronkelijk voor de NMBS en later doorverkocht aan de CFL (Luxemburgse Spoorwegen). De Belgische bolle neuzen, met gewijzigde stuurcabine, reden tot het voorjaar van 2009 voor rekening van TUC Rail (zie FED en FLN). Ze werden vervangen door HLD 55. Foto Ben Lanoot