Lierde

De straatkant met imposante trapgevels van het station St.-Maria-Lierde (nu Lierde). In 1888 was het een station van 5de categorie (Groep Gent), in 1905 maakte het als station van 4de categorie deel uit van de Groep Tournai en in 1921 behoorde het tot de groep Brussel-Zuid met als stationschef A.F. Cauwel. Het gebouw had al die tijd een dubbele functie : zowel station als postkantoor (en spaarkas). Verzameling Steven De Schuiteneer

Oude zichtkaart (1910) van het station van Sint-Maria-Lierde. Net zoals te Galmaarden, Balegem-Zuid, Scheldewindeke, Moortsele en Gontrode kreeg Sint-Maria-Lierde bij de opening van de lijn van de Chemin de fer de Braine-le-Comte à Gand een trapgevelstation. Het station is vandaag de dag nog in goede staat. Helaas verdween het bijhorend wachthuisje aan de overkant (type nu nog te zien in Balegem-Zuid). Verzameling Steven De Schuiteneer

Anno 1950 had het station van Sint-Maria-Lierde al zijn sympathieke trapgevels verloren, was het bijgebouwtje op de voorgrond verdwenen en kreeg het centraal een "uitkijk" richting sporen. Ook andere stations verloren hun trapgevels zoals het station van Scheldewindeke en het voormalig station van Galmaarden. Verzameling Steven De Schuiteneer


Zeldzame zichtkaart (uit 1910) van overweg 61 (aan het station) ter hoogte van de Steenweg van Ninove naar Brakel te Sint-Maria-Lierde. De bareel- of overwegwachter (met kepie) poseert fier aan zijn wachtershuisje. De automatisering van de overwegen maakte in de loop van de 20ste eeuw de functie van bareelwachter stilaan overbodig. Enkel oude postkaarten herinneren ons nog aan dit beroep. Verzameling Steven De Schuiteneer

Druk, druk, druk voor loketbediende José in Lierde. We waren er getuige van. De reizigers uitten die ochtend hun ongenoegen : de Fyra-verkwisting en de politiek benoemde creaturen bij de NMBS zijn een pak duurder dan het openhouden van loketten en een goede dienstverlening. 27 juni 2013. Foto De Schuiteneer




Lierde (L122) - Een zonnige zondagochtend 15 oktober 2017. Voor de laatste maal fotograferen we het stationsgebouw en overweg 61 in volle glorie. Vanaf 16 oktober 2017 startten werken om de perrons te verhogen en in het weekeinde van 27 en 28 januari 2018 ging het stationsgebouw van de Chemin de fer de Braine-le-Comte à Gand tegen de vlakte om plaats te maken voor enkele extra parkeerplaatsen.... Het treinverkeer werd in dat weekeinde onderbroken tussen Geraardsbergen en Zottegem.  Helemaal links een standbeeld van Toon Torrekens dat in 2003 werd geplaatst, voorstellend een mijnwerker die wacht op zijn trein richting Walenland. Foto S. De Schuiteneer.


Een dubbeltje MW 41 remt sterk af om te halteren te Lierde, een station waarvan het seinhuis in 2009 sloot. Modern materieel op een oude lijn immers L122 FZT-FGRA kent qua signalisatie nu nog 1 sectie ipv 2 nl. Zottegem - Geraardsbergen, wat te weinig is om een efficiënte uitbating van de lijn te bewerkstelligen, vooral tijdens de spits. 24-03-2006. Foto Ben Lanoot


Zelfde plaats als de foto van de 6292 (sneeuw), met 5 jaar (24-03-06 om 16u03) ertussen, doch met de moderne MW reeks 41 in de plaats. In vergelijking met de gesleepte treinen toendertijd zijn dit werkelijk kampioenen in het accelereren. En toch is de reistijd voor een slagje FGRA-FGSP langer geworden dan pakweg 10 jaar geleden… Foto Ben Lanoot


Prachtig zicht op dieselloc 5111 (stelplaats FKR) en haar korte sleep M2-rijtuigen op een mistige morgen (25 mei 2001), dichtbij de stopplaats Lierde. Ondanks 40 jaren intensieve dienst werden meerdere locomotieven uit deze reeks 51 na hun buitendienststelling opgeknapt en verkocht aan buitenlandse firma’s. De 5111 ging buiten dienst op 16.06.02 en begon ook een tweede leven bij Esposito in augustus 2005. Foto Ben Lanoot

Het zachte april-zonlicht zet dieselloc 5118 en haar korte sleep M2-rijtuigen in de kijker tijdens de afdaling naar Lierde op 02.04.01 (rond 08u55). Deze loc is reeds in de “spoorweghemel”: ze werd verschroot te Ronet in december 2004. RIP. Foto Ben Lanoot




Loc 5150 van depot Charleroi-Sud, sleept de ICT-trein Maubeuge-Blankenberge doorheen Lierde (Klein Holland). Een flinke snelheidsbeperking - wegens een grondverzakking - maakte het de 51'er wat lastig om haar lange sleep weer op snelheid te krijgen richting Erwetegem. Het gezwoeg van de motor nemen we er uiteraard bij !! 07-07-2001. Foto Ben Lanoot


De dieselloc reeks 51 doorbrak geregeld het monopolie van de reeks 62 met een paar reizigerstreinen per dag en een seizoensgebonden toeristentrein (Maubeuge-Quévy) -Ath- Blankenberge via FGRA. De majestueuze 5150 (stelplaats Monceau) haltert met een lange, afgeladen volle sleep M2 rijtuigen te Lierde op 02-09-01. Op deze dag viel het doek over deze bijzondere trein, ingelegd sinds 1991 ! Foto Ben Lanoot


Loc 6236 (zonder B-embleem op front) zet aan na stilstand te Lierde. Met de invoering van het IC-IR plan werd St Maria Lierde ‘herdoopt’ tot Lierde. 28-10-2001. Foto Ben Lanoot





Mooi zicht op het station Lierde, in een sneeuwlandschap, terwijl loc 6292 richting Sint- Maria- Oudenhove ‘stoomt’ immers dit type passagierstrein was het laatste op het Belgisch net dat niet elektrisch verwarmd werd. Aan boord was het lekker genieten van een vochtige échte warmte. Sommige reizigers bestempelden dit eerder als een soort mini-sauna…28-12-00. Foto Ben Lanoot


Een wondermooi zicht op het achterwerk van de M2-rijtuigen van een trein Geraardsbergen - Gent Sint-Pieters ter hoogte van de Caudenberg te Sint-Maria-Lierde. De foto werd rond de eeuwwisseling genomen door Manu Justens. 

In het kader van spoorvernieuwingswerken staan locs 6223 en 6237 aan kop van een sleep VADS wagens, ingezet voor het ziften van oude ballast. September 2008. Foto Ben Lanoot






Op 26 september 2014 treft J.-P. Lefebvre drie kleurstellingen van de locs van de reeks 62 in één trein (Merelbeke - Geraardsbergen) aan. Achteraan hangt de gereviseerde 6238 die de dag nadien samen met loc 6229 wordt ingezet op L90 tussen de Y Nederboelare en Schendelbeke ter vervanging van dwarsliggers op het spoor B.

Jean-Pierre Lefebvre fotografeerde de jaarlijkse passage van de onkruidverdelgingstrein onder een schitterende zon. Trein 93939 Merelbeke - Zottegem - Geraardsbergen - Ath ter hoogte van de Caudenberg te Sint-Maria-Lierde. Loc 6238 kwam pas eind april 2014 als gemoderniseerde Infrabelloc uit de werkplaats. 16 mei 2014.

Ondanks de oliecrisis in de jaren ’70 en de hieruit vloeiende elektrificatiewoede van de toenmalige NMBS bleef L122 FGRA-FGSP gelukkig gespaard van bovenleiding (“wasdraad”). Koning Diesel regeert dus (nog altijd) zoals op 06-10-02 toen loc 6244 de Engelse sproeitrein naar FGRA sleept (Zie tevens foto van loc 6244 te FED). Foto Ben Lanoot


In 2000-2001 werden meerdere perrons van stations langs L122 grondig vernieuwd. Tijdens het week-end van 02 & 03-12-2000 werd ook het perron naar FGRA te Lierde aangepakt. Loc 6247 + werktrein wacht op het vertreksein om naar FGRA te rijden. Foto Ben Lanoot




Een treinschakeling reeks 62 vanuit Merelbeke op weg naar Geraardsbergen om vervolgens ingezet te worden op lijn 123 ter hoogte van Herne, waar de houten dwarsliggers, ballast en rails worden vervangen. In Geraardsbergen veranderen de locs van front en wordt het hele konvooi opgeduwd richting Herne. De remwagen achter loc 6210 zorgt op lijn 123 Geraardsbergen - Edingen voor een vlotte remming van het konvooi. Ben Lanoot fotografeerde wat verderop in Hemelveerdegem ook deze loc. 17 oktober 2009. Foto Steven De Schuiteneer

Overbrenging naar Monceau-Formation van een lege INFRABEL werktrein voor het transport van wissels (gele platte wagons op foto). Eindbestemming van de trein is Bascoup, gelegen langs de oude L113 Manage-Piéton, waar de enige werkplaats van Infrabel gevestigd is voor het assembleren van wissels. Lierde, 06-11-11. Foto Ben Lanoot



Met het buiten dienst stellen van de sectie Enghien-Braine-le-Comte van L123 denderen geen reguliere goederentreinen meer over L122 tussen het Gentse en Le Centre. Zware goederentreinen worden, gezien het lastige profiel van de sectie FGRA-FZT (lees hellingen) bij voorkeur omgeleid via FNN-FDD-FCB. Enkel netbeheerder Infrabel legt nog sporadisch een werktrein in. Lierde, 02-12-00. Foto Ben Lanoot



Onder een stralende juni-zon sleept locomotief 7712 met een soortgenoot de lege kalktrein naar Aisemont. J.-P. Lefebvre fotografeerde het hele konvooi te Laerebeke (Sint-Maria-Lierde), tussen Polenak en de Haltbaan (Hemelveerdegem). Op de voorgrond een gezaaid erwtenveld !11 juni 2014.


De kortste (spoor)weg tussen Gent-Noord en Aisemont loopt via L122 i.p.v. de standaard route via L50 en L90 voor NMBS Logistics. Zicht op deze kalktrein vanop de Caudenberg te Sint-Maria-Lierde, 25-01-14. Foto Ben Lanoot.

Een 'onderstopper' aan het werk te Lierde: d.m.v. trilbewegingen via staven wordt het aangevoerde ballast (=steenslag) onder de rails gestopt en gestabiliseerd. Na deze bewerking komt de 'kuisvrouw' (lees railvoertuig met roterende borstel) nog langs om de rails proper te maken. Foto Ben Lanoot



Loc 64.169 sleept K-rijtuigen, tijdens een TSP-rit op 27 maart 2010 vanuit de Gentse haven naar Lessines. De foto werd genomen net voor het station van Lierde. Op 5 april 2007 arriveerde deze Duitse P8 vanuit Roemenië in België. TSP werd in 2001 eigenaar van deze machine die identiek was aan de stoomlocs die in België spoorden. Na zware werken in Roemenië en technische werken in België onder leiding van ervaren en gemotiveerde TSP-medewerkers zijn onze sporen opnieuw een prachtige stoomloc rijker. Foto Steven De Schuiteneer