Hemelveerdegem

De dieselmotorwagen reeks 41 is de opvolger van de oudere reeksen 44-45 en 46 (zie FZT en FLN). Deze werden naar analogie met de AM96 stellen volgens een modern concept gebouwd o.a. airco, lichte polyesterkast, koersborden. Een buitengewoon winters plaatje van stel 4112 te Hemelveerdegem. 10 januari 2009. Foto Ben Lanoot



Dieselmotorstel 4182 te midden van een schilderachtig winterdecor i.e. een poel, Canadapopulieren en glooiende weide. Welkom op de pittoreske L122. Maart 2010. Foto Ben Lanoot





De strengste winter in 12 jaar werd op vrijdag 9 januari 2009 op sublieme wijze afgesloten met een berijpt landschap bij temperaturen tot -10° C. De unieke combinatie van rijp en sneeuw is zeldzaam te noemen. Treinstel 4195 spoort richting Geraardsbergen. Foto Ben Lanoot



Klassiek beeld op L122 tijdens de jaren ’90: een dieselloc reeks 62 met een stam M2 rijtuigen. Ingevolge het zwaar profiel van deze lijn, in het bijzonder de sectie FGRA-FZT, is de maximale snelheid beperkt tot 90km/u. Foto genomen tussen Lierde en Hemelveerdegem in de zomer van 2000. Foto Ben Lanoot



Dieselloc 6225 met een stel M2-rijtuigen in een van de talrijke bochten van L122. Sterk bochtenwerk, zoals op de oude lijn tussen Marcq en Ath (via Ghislenghien), is nefast voor het bereiken van hogere snelheden van een trein. Het recht trekken van een tracé is bijgevolg meestal gepland tijdens grote spoorwerkzaamheden zoals een elektrificatie (vb. Lijn 73 Gent – De Panne). Loc 6225 werd omgebouwd voor diensten op de HSL Brussel-Leuven-Duitse grens. 16-12-01 Foto Ben Lanoot

Een omnibus FGRA-FZT-FGSP ter hoogte van de vroegere halte van Hemelveerdegem; tweede halte na Gemeldorp.20-10-01. Foto Ben Lanoot





Op het einde van spoorvernieuwingswerken wordt er ballast gestort tussen de sporen. Loc van dienst is oudje 6202, in een afschuwelijke uiterlijke toestand. September 2008. Foto Ben Lanoot





Een treinschakeling reeks 62 vanuit Merelbeke op weg naar Geraardsbergen om vervolgens ingezet te worden op lijn 123 ter hoogte van Herne, waar de houten dwarsliggers, ballast en rails worden vervangen. In Geraardsbergen veranderen de locs van front en wordt het hele konvooi opgeduwd richting Herne. De remwagen achter loc 6210 zorgt op lijn 123 Geraardsbergen - Edingen voor een vlotte remming van het konvooi. 17 oktober 2009. Foto Ben Lanoot

Te midden van een landschap uit de Vlaamse Ardennen, grolt Infra-dieselloc 6212 met tremels en Res-wagens richting FZT en Merelbeke.17-10-09 Foto Ben Lanoot





Ook in 2009 spoorde de onkruidverdelgingstrein (of sproeitrein) in de regio Geraardsbergen. De samenstelling wordt gesleept door de groene loc 6219 (in dienst op 18/12/1962). Om snel van front te wisselen, hangt loc 6229 (in dienst op 15/02/1963) achteraan het konvooi. Een rijtuig is uitgerust met keuken, zithoek en slaapgelegenheid voor het personeel. 9 mei 2009. Foto Steven De Schuiteneer


De moderniseringswerken aan de tunnel te Overboelare (L123) zijn volop bezig. Het treinverkeer is onderbroken van 2 juli tot 27 augustus 2016 tussen Geraardsbergen en Viane-Moerbeke. Ook de sporen en dwarsliggers tussen de tunnel en het station van Geraardsbergen worden vernieuwd. Een trein vol dwarsliggers spoort hier in de vroege ochtend van de 7de juli 2016 vanuit Gent naar Geraardsbergen. Foto S. De Schuiteneer


Infrabeldieselloc 6256 met een ‘zware’ lading aan de haak tussen Brugge en Monceau, in een winters landschap. 05-02-12. Foto Ben Lanoot






Geen zware opdracht voor 6263 om dit treintje (met één wisselwagen nr. WT11) van Monceau naar Merelbeke te slepen hier bij doorrit van de voormalige halte van Hemelveerdegem. Achteraan loc 6261. 13/11/17. Foto J.-P. Lefebvre


Loc 6278 en de gemoderniseerde loc 6246 slepen een imposante wisseltrein vanuit de Infrabelwerkplaats van Bascoup naar Merelbeke. De foto werd genomen aan OW57 en toont de Vlaamse Ardennen op haar best ! 20 maart 2014. Foto Jean-Pierre Lefebvre.





7709 sleept de mobiele Robel werkplaats van Infrabel via lijn 122 naar Geraardsbergen. Achteraan hangt de groene 6219. 09/05/18. Foto J.-P. Lefebvre





7711 en 7835 sporen met 22 Tads-wagens vanuit Aisemont via L122 naar Gent-Noord. De trein passeert hier ter hoogte van de afgeschafte overweg 58 (KP 34) te Sint-Maria-Lierde op tegenspoor tot in Zottegem. Kilometerpaal 34 (nog een oude betonnen paal) duidt op de afstand tot het beginpunt van de toenmalige lijn in Braine-le-Comte (baanvak Braine-le-Comte - Edingen helaas opgebroken in 1988). Het dorre gras (in het nabijgelegen Geraardsbergen viel in juli amper 3,1 liter en in juni slechts 15,7 liter) is typerend voor de hete en droge zomer van 2018. 02/08/18. Foto S. De Schuiteneer


Op maandag 8 september 2014 spoort loc 7713 met een sleep platte wagens door een hemels spoorweglandschap met zicht op Hemelveerdegem. We bevinden ons hier aan de voormalige halte van Hemelveerdegem, maar eigenlijk net grondgebied Sint-Martens-Lierde. Foto J.-P. Lefebvre.




Een trein met 8 lege WT-wagens (voor wissels) met 7731 en 7730 en achteraan loc 6278 van Merelbeke Bundel Centraal naar Bascoup. Gelukkig gaat deze trein via de snelste weg naar het zuiden : via lijn 122 ! Niets doet vermoeden dat het op het moment van opname -2° C is bij een gure oostenwind ! 25/02/2018 Foto S. De Schuiteneer.



Normaal spoort via lijn 122 op zaterdag de lege kalktrein uit Gent-Noord terug naar Aisemont, maar op 31 januari 2015 zat de verrassing in de sleep : maar liefst 37 Shmmns-wagens (vervoer van rollen plaatstaal) die werden afgezet te Châtelet. Een ongewoon beeld op lijn 122. Foto S. De Schuiteneer

Diesellocs 7853 en 7839 slepen uitzonderlijk een lege kalktrein van Gent -Noord naar Aisemont over L122. Het startpunt en eindbestemming van deze trein is niet geëlektrificeerd, wat de inzet van diesellocs vereist. Hemelveerdegem, 18 januari 2014. Foto Ben Lanoot.




Unimat 08-475 4S van Infrabel spoort vanuit Brugge richting Geraardsbergen. 21 april 2018. Foto S. De Schuiteneer

Op 26 september 2005 voert loc 8040 een terugrit uit van Mariembourg naar Maldegem via lijn 122. Jean-Pierre Lefebvre kan loc 8040 samen met stoomloc OL49.12 op sleep fotograferen ter hoogte van OW58. De twee rijtuigen (type K3 en M1) van het SCM dienen als remrijtuigen. De vrijwilligers van het Stoomcentrum Maldegem organiseren sinds 1990 diverse stoomactiviteiten in Maldegem en omgeving. Foto J.-P. Lefebvre


Stoomlocomotief 29.013 dampt en stampt op 19 mei 2012 doorheen het zuiden van de Vlaamse Ardennen tussen Geraardsbergen en Zottegem. Aan boord een groep Engelse spoorwegliefhebbers (reis ingelegd door Mercia Charters). Ongetwijfeld genieten ze van het schitterende landschap van dit stukje Vlaamse Ardennen. Foto Ben Lanoot


Loc 7761 brengt op 10/08/16 stoomloc 29.013 en één begeleidingsrijtuig M2 over vanuit Brugge naar de Centrale Werkplaats van de NMBS te Cuesmes. Foto J.-P. Lefebvre.

Loc 507 (constructeur Energie te Marcinelle) spoort op 4 april 2013 aan 40 km/u vanuit Luxemburg (Train1900) dwars door België naar Brugge waar ze op 6 april een heen- en terugrit zou maken en na een maand blikvanger zou zijn te Maldegem (SCM). Na het opslaan van water te Ath en een smering te Geraardsbergen rijdt ze stipt op tijd richting Zottegem. Loc 507 werd heel haar loopbaan ingezet in de Cokesfabriek van Zeebrugge. Foto Steven De Schuiteneer