Gemeldorp

De sectie FGRA-FZT van L122 had tot de invoering van het fameuze IC-IR plan van 1984 vijf stopplaatsen: Gemeldorp, Hemelveerdegem, Sint Maria Lierde, Sint-Maria-Oudenhove en Erwetegem. Loc 6306 heeft zojuist de vroegere halte van Gemeldorp gepasseerd en stuift richting FGRA. 05-01-2001. Foto Ben Lanoot



De ingebruikname van de MW 41 gebeurde in fasen op het toenmalige NMBS net. L122 was in feite de laatste in rij waar deze "moderne, comfortabele en snelle" reizigerstreinen ingezet werden. Geleidelijk aan hebben ze de 62ers+M2 rijtuigen van hun troon gestoten. Deze foto bewijst de overgangstoestand, ter hoogte van Gemeldorp. Foto Ben Lanoot



Een ongeziene gast op lijn 122. Motorwagens 4128 en 4145 slepen tijdens een overbrengingsrit de defecte Desiro 08161 vanuit Geraardsbergen naar Merelbeke. 18 juli 2016. Foto S. De Schuiteneer


Motorwagen 4138 rijdt als trein 1864 van Gent Sint-Pieters naar Geraardsbergen. Het bakstenen brugje te Gemeldorp staat centraal op deze eerste lentefoto van 2016. 03/04/16. Foto S. De Schuiteneer

Met de stad Geraardsbergen op de achtergrond is stel 4184 (geleverd op 18/02/2003) op weg naar Gent Sint-Pieters en aansluitend richting Ronse. De trein passeert hier de eerste oude boogbrug van lijn 122 te Schendelbeke en legt tegelijk de laatste meters op Geraardsbergs grondgebied af. Wat verderop ligt de tweede boogbrug op het grondgebied van Deftinge, een deelgemeente van Lierde. 20 april 2006. Foto Steven De Schuiteneer





Dieselmotorstel 4156 (in dienst vanaf 26/11/2001) verzekert de treindienst tussen Geraardsbergen en Gent Sint-Pieters. De oude halte van Gemeldorp is te situeren aan de overweg. Deze halte werd geopend in mei 1950 en werd opgeheven op 3 juni 1984 bij de invoering van de grootste NMBS-reorganisatie ooit (invoering IC/IR plan). Steven De Schuiteneer


Met uitzondering van de bruggen te Erwetegem en St Maria Oudenhove (Pijperzele) sieren 'ouderwetse' gemetste bruggen de sectie FGRA-FZT zoals deze te Deftinge, niet ver van de vroegere halte Gemeldorp (zie ook foto te Lierde). Foto Ben Lanoot




Tussen de Y Nederboelare en de vroegere halte Gemeldorp dienen de treinen door een sleuf te rijden, wat steevast mooie fotomotieven oplevert. Toeristentrein naar Zottegem-Gent-Blankenberge op 29-07-01 zo rond 09u00 (in vertraging). De loc 5135 werd na haar buitendienststelling verkocht aan het Italiaanse Ventura. Foto Ben Lanoot



De jaarlijkse campagne van de Weedfree draait op volle toeren wanneer loc 5528 met de onkruidverdelgingstrein en achteraan loc 6282 op tegenspoor naar Zottegem sporen. 19/05/17. Foto S. De Schuiteneer

Deze brug is het enige bouwwerk op de ganse L122 met prachtig smeedwerk als reling. Echter zwaar wegverkeer mag er niet meer over rijden: een teken aan de wand? Gemeldorp, 20-10-01. Foto Ben Lanoot




De o zo rustige, hemelse omgeving van Gemeldorp-Hemelveerdegem wordt plots verstoord door het “helse” gebulder van de 6311 met een omnibus naar FGRA aan de haak. Men dient op te merken dat er nooit een dieselloc reeks 63 bestond; er werden immers 126 eenheden van de reeks 62 gebouwd en liet de nummering gewoon doorlopen. 23-09-2001. Foto Ben Lanoot



Een trein (7838 en 7711 met huif- en schuifwandwagens) vanuit Gent-Zeehaven naar Châtelet kiest op donderdag 17 augustus 2017 de kortste weg van noord naar zuid en dat via L122. Een unicum om dit vervoer via L122 te zien.  Foto S. De Schuiteneer


Uitzonderlijk spoort een goederentrein via diesellijn 122 vanuit de Gentse industriezone richting Wallonië. Op 5 juni 2013 fotografeerde J.-P. Lefebvre deze beladen trein Gent-Zeehaven naar Clabecq ter hoogte van Gemeldorp. Een beladen konvooi met brammen gesleept door twee locs van de reeks 77 (7861 op kop), zal over enkele minuten Geraardsbergen bereiken. Foto Jean-Pierre Lefebvre


De meettrein van B-Telecom wordt tussen Merelbeke en Edingen gesleept door loc 5533 (Tuc-Rail, achteraan loc 5526) en bevat naast het meetrijtuig ES800 nog twee bagagerijtuigen. Het meetrijtuig ES800 was destijds het prototype I11-rijtuig. Deze meettrein wordt ingezet ter controle van de grond-treinverbinding en GSM-R. Op het dak staat ook een camera voor controledoeleinden. 6 april 2009. Foto Steven De Schuiteneer

Loc 5533 "IJzeren Rijn" sleept een Telecomtrein over de L122 richting Gent. Ondanks hun speciale uitrusting hebben deze locs echter nooit de IJzeren Rijn route bereden omdat deze nog niet functioneel is. 23 oktober 2009. Foto Ben Lanoot




Locomotieven 6203+6238 slepen een uitzonderlijke lege Infrabel ballasttrein (te herkennen aan blauwe aspotten van de tremelwagons), komende van de spoorvernieuwingswerf te FGRA, richting FKR op 24-02-08. Let op de originele brandstofvulmond van de 6203 in de zijflank. Foto Ben Lanoot



Loc 6210 met een remwagen, Res-wagens voor afvoer van de oude ballast en nog enkele tremelwagens met nieuwe ballast rijdt in een schitterend herfstlandschap richting Geraardsbergen. De helling naar Geraardsbergen vereist de nodige paardenkracht van de GM-dieselmotor. Foto Steven De Schuiteneer



Op een koude 25ste april (regen bij 6°) spoort loc 6228 met drie platte wagens aarde vanuit Geraardsbergen richting Gent. 25 april 2016. Foto S. De Schuiteneer





Tijdens het eerste week-end van september 2008 startte netbeheerder Infrabel met een vernieuwing van het spoor kant FZT->FGRA. De foto, genomen niet ver van de vroegere halte van Gemeldorp, toont een machine die de oude (houten) dwarsliggers verwijdert en vervangt door betonnen exemplaren. Diesellocs 6304 + 6222 zouden later de oude dwarsliggers afvoeren richting Merelbeke. Foto Ben Lanoot


De bakstenen brug in de Brugstraat te Gemeldorp met knap versierd gietijzeren brugdek is net als het exemplaar wat verderop (volledige bakstenen brug) een nostalgisch restant van spoowegarchitectuur uit de 19de eeuw. Loc 6219 rijdt met lege ballastwagens vanuit Herne (spoorwegwerken op lijn 123) via Zottegem terug naar Merelbeke. 3 oktober 2009. Foto Steven De Schuiteneer



De moderniseringswerken aan de tunnel te Overboelare (L123) zijn volop bezig. Het treinverkeer is onderbroken van 2 juli tot 27 augustus 2016 tussen Geraardsbergen en Viane-Moerbeke. Ook de sporen en dwarsliggers tussen de tunnel en het station van Geraardsbergen worden vernieuwd. Na het afleveren van de dwarsliggers spoort de trein terug naar Gent. 7 juli 2016.  Foto Ben Lanoot.

Een treinschakeling van Infrabel diesellocs reeks 62, in gele NMBS kleurstelling, slepen een lege ballasttrein van Aarschot naar Lessines. Passage te Deftinge, juist voor de inrit van G'bergen. 4 november 2013. Foto Ben Lanoot.



Overbrenging van een lege trein voor het transport van wissels van Merelbeke naar Bascoup door een dubbeltje reeks 62. De loc in 2de positie is dieselloc 6255 - de eerste gereviseerde loc van Infrabel - in de nieuwe blauwe kleurstelling. Kan het contrast nog groter ? Trekpaard van dienst is loc 6256 in groene kleurstelling. 27-01-12. Foto Jean-Pierre Lefebvre.


Op 28 augustus 2012 verzekeren loc 6263 en een groene loc van de reeks 62 een infra-rit met gele WBW-wagens tussen Lessines en Leuven (via Zottegem en Denderleeuw). De trein rijdt op tegenspoor aangezien spoor B tussen Geraardsbergen en de vertakking Melle verboden is voor goederenverkeer. Foto Steven De Schuiteneer



Een "betonneringstrein" voor het verankeren van bovenleidingspalen is op 17 september 2016 op weg van Gent-Zeehaven naar Mons. Locs 7713 en 7855 begeleiden het indrukwekkend konvooi. Een zeldzaamheid om dit eens op lijn 122 te zien ! Foto S. De Schuiteneer



Zicht op stoomloc 29013 kant tender met een sleep M2 rijtuigen aan de haak, stomend richting FZT. Zulke combinatie heeft een snelheidsbeperking van slechts 50 km/u. Met de schouw vooraan mag de loc aan een hogere snelheid stomen i.e. 70 km/u. Deftinge, 13-09-09.




Medio jaren 50 & 60 werden meerdere reeksen diesellocs ontworpen om de stoomtractie te verdringen. Eén ervan was de reeks 60 en reeks 61, die ook in de regio Denderleeuw-Geraardsbergen ingezet werd (zie Eichem). Na amper 20 jaren dienst, als gevolg van intensief gebruik en de iets te flauwe motorisatie, werden ze aan de kant gezet (in 1988). Naast de 6041 (Historisch Patrimonium NMBS) werd tevens de 6077 bewaard voor het nageslacht door TSP (Toerisme en Spoorpatrimonium) en CFV3V heeft tevens de 6086 bewaard. Ben Lanoot fotografeerde deze loc op 27 maart 2010 tijdens een speciale rit van het TSP.

Op zaterdag 9 mei 2015 reed loc 6041 van de NMBS (historisch patrimonium) vanuit Brugge naar Monceau via lijn 122 met aan de haak onder andere een Resto-rijtuig. Hier de doortocht ter hoogte van Gemeldorp omstreeks 6.40 uur. Foto Ben Lanoot.

Motorwagen ES503 (gebouwd door de firma Matisa) van het District Noord-West spoort op 7 november 2009 vanuit thuisbasis Gent Sint-Pieters naar Geraardsbergen voor werken aan de bovenleiding in de bundelsporen.




Op 21 november 2009 spoorde ES514 (met kraan) naar Geraardsbergen. Foto Steven De Schuiteneer